KudoZ home » English to Dutch » Materials (Plastics, Ceramics, etc.)

chip netting

Dutch translation: frituurgaas / geweven gaas


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:chip netting
Dutch translation:frituurgaas / geweven gaas
Entered by: Ilke Fabritius

18:15 Feb 17, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Materials (Plastics, Ceramics, etc.) / soorten gaas
English term or phrase: chip netting
A range of different types of welded mesh in bright, light copper coated or inox wire for delivery to manufacturers of chip baskets.

Chip netting is used to make chip baskets in all kind of sizes and shapes.
Ilke Fabritius
frituurgaas
Explanation:
het googlet vrij beroerd, maar dat doet chip nettting ook, en wie verwacht er nou dat er daarvoor een gespecialiseerde industrie bestaat....ik in elk geval niet, en heb dus ook geen problemen om dit tja, frituurgaas te noemen.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day4 hrs (2007-02-18 22:47:57 GMT)
--------------------------------------------------

"chip netting" à la google trekt toch wel erg vaak het woordje "potato" naar zich toe, wat mij doet vermoeden dat het hier toch eerder om de patat gaat, dan om aardappel-vlechtwerk. Frituurgaas of friteusegaas is een term die mij ook niet helemaal overtuigd, maar problemen met generiek gebruik zie ik niet: als je met een aardappelschilmesje ook wortels kunt snijden, dan kan je met een mandje uit frituurgaas ook best wortels blancheren.

Wat ik als nadeel zie aan het geweven gaas is dat je dat ook kunt gebruiken voor een volière, en dat ze dat hier waarschijnlijk willen uitsluiten. Frituurgaas of friteusegaas is goed voor gefronsde wenkbrauwen bij praktisch iedereen, maar ze begrijpen wel binnen een seconde allemaal wat ermee bedoeld wordt.
Selected response from:

vic voskuil
Netherlands
Grading comment
bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2 +2frituurgaas
vic voskuil
3 +1geweven gaasRoos Kolkena


  

Answers


17 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
geweven gaas


Explanation:
http://www.wireweaving.com/index/2/21/1/nl

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs (2007-02-18 11:36:15 GMT)
--------------------------------------------------

ik denk dat `chip`hier verwijst naar stroken om mee te weven of the vlechten, kan van verschillende soorten materiaal zijn, maar waarschijnlijk niet van of voor patat-achtigen

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs (2007-02-18 11:36:59 GMT)
--------------------------------------------------

corr: te vlechten

Roos Kolkena
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 10

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Maleen Hof
2 hrs

52 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +2
frituurgaas


Explanation:
het googlet vrij beroerd, maar dat doet chip nettting ook, en wie verwacht er nou dat er daarvoor een gespecialiseerde industrie bestaat....ik in elk geval niet, en heb dus ook geen problemen om dit tja, frituurgaas te noemen.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day4 hrs (2007-02-18 22:47:57 GMT)
--------------------------------------------------

"chip netting" à la google trekt toch wel erg vaak het woordje "potato" naar zich toe, wat mij doet vermoeden dat het hier toch eerder om de patat gaat, dan om aardappel-vlechtwerk. Frituurgaas of friteusegaas is een term die mij ook niet helemaal overtuigd, maar problemen met generiek gebruik zie ik niet: als je met een aardappelschilmesje ook wortels kunt snijden, dan kan je met een mandje uit frituurgaas ook best wortels blancheren.

Wat ik als nadeel zie aan het geweven gaas is dat je dat ook kunt gebruiken voor een volière, en dat ze dat hier waarschijnlijk willen uitsluiten. Frituurgaas of friteusegaas is goed voor gefronsde wenkbrauwen bij praktisch iedereen, maar ze begrijpen wel binnen een seconde allemaal wat ermee bedoeld wordt.

vic voskuil
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 27
Grading comment
bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Alice Saunders: komt voor zag ik. alternatief misschien friteusegaas?
11 hrs
  -> net zo raar als frituurgaas, dus moet kunnen, dank je Alice!

agree  Luc Dielis
11 hrs
  -> dank je Luc!

neutral  Maleen Hof: Hoewel het erg voor de hand ligt, worden "chip baskets" niet uitsluitend voor frituren gebruikt, maar ook voor bijvoorbeeld het blancheren van groente. Een "chip basket' is een meer algemene naam voor een mand uit geweven stroken. Goed punt, Vic.
18 hrs
  -> goed punt, maar zie boven.