KudoZ home » English to Dutch » Materials (Plastics, Ceramics, etc.)

pilot

Dutch translation: proef (proeven)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:pilot
Dutch translation:proef (proeven)
Entered by: Nathalya

10:26 Apr 2, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Materials (Plastics, Ceramics, etc.) / granulate/percolates
English term or phrase: pilot
Sentence:

"All of the physicochemical results (42 parameters analyzed) obtained on the percolates from the 32.5- m2 pilots lead to the observation of a release kinetic for potentially polluting substances comparable to the course of time, irrespective of the type of granulate used (7 percolate samples analyzed at one year)."

Dank u!
Nathalya
Belgium
proef (proeven)
Explanation:
Wat voor proeven het hier om gaat moet uit de rest van de context blijken. Er is geen aanwijzing dat het om proefvelden zou gaan. Proef opstelling zou ook goed kunnen.
Selected response from:

Tineke Van Beukering
Australia
Grading comment
Dank je!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1proef (proeven)
Tineke Van Beukering
4testsituatie
Kitty Brussaard
3testopstelling / proefopstelling
Marc Van de Velde, MNI
3proefveld(-jes)
Max Nuijens


Discussion entries: 1





  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
proefveld(-jes)


Explanation:
Het gaat over secties van een proefveld waarin vervuiling wordt getest. Een pilot kan een verkenningsproef zijn, maar ook verwijzen naar de daadwerkelijke veldjes (32.5 m2) waarin iets wordt onderzocht.

--------------------------------------------------
Note added at 19 mins (2008-04-02 10:45:53 GMT)
--------------------------------------------------

Zie http://www.websters-online-dictionary.org/definition/trial p...
voor variaties. Pilot > trial plot > proefveld

Max Nuijens
Belarus
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Leo te Braake | dutCHem: Niets geeft aan, dat het om proefVELDJES gaat. Het kan ook heel algemeen om een proefOPSTELLING gaan. Percolatie is een beetje een procestechnisch begrip...
12 mins
  -> percolate/granulate slaat op een proef met een kunstmatige bodem. Daarom dacht ik aan veld. Je kunt een veld overdekken, of het hele spul binnenshuis in bakken doen. Dan is het inderdaad een beetje vreemd om van een veld te spreken.

45 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
proef (proeven)


Explanation:
Wat voor proeven het hier om gaat moet uit de rest van de context blijken. Er is geen aanwijzing dat het om proefvelden zou gaan. Proef opstelling zou ook goed kunnen.

Example sentence(s):
  • vb. pilot plant - proef fabriek
Tineke Van Beukering
Australia
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Dank je!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Harry Borsje: Ik heb er niet zoveel op tegen om een (simulatie-)opstelling van ruim 5x6 meter een proefveld te noemen, maar pilot is een wat ruimer begrip dan alleen de proefopstelling.
50 mins

56 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
testsituatie


Explanation:
Wellicht dit alternatief gebruiken, waarbij 'situatie' open laat om wat voor type proef(neming) het feitelijk ging

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

8 days   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
testopstelling / proefopstelling


Explanation:


Marc Van de Velde, MNI
Philippines
Native speaker of: Native in DutchDutch