KudoZ home » English to Dutch » Materials (Plastics, Ceramics, etc.)

lut

Dutch translation: loog


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:lut
Dutch translation:loog
Entered by: Jan Willem van Dormolen

11:25 Feb 9, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Materials (Plastics, Ceramics, etc.)
English term or phrase: lut
Een bedrijf verkoopt olie, schuim en andere producten om hout te impregneren/beschermen. O.a.:

Softwood Lut
Slows the discolouring of softwoods
Softwood Lut Coloured
Slows the discolouring and adds colour pigments
Hardwood Lut
Slows the discolouring of hardwoods

Het woord staat in geen van mijn (papieren of online) woordenboeken. Wie helpt?
Jan Willem van Dormolen
Netherlands
loog
Explanation:
of houtloog (zie b.v. http://74.125.77.132/search?q=cache:RonLwMTnxpsJ:www.woca.nl... )
en zie http://www.baumarkt.de/lexikon/Holzlauge.htm voor het beste stukje tekst wat ik erover kon vinden....


--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2009-02-09 11:45:33 GMT)
--------------------------------------------------

alles goed en wel kan ik helaas niet vinden waar het originele "lut" vandaan komt, en waarom dat hier gebruikt wordt ipv lye....
misschien dat iemand anders daar een bevredigend antwoord op weet.
Selected response from:

vic voskuil
Netherlands
Grading comment
Het kan eigenlijk niet anders, of dit klopt. Waarschijnlijk is er iets misgegaan in een eerdere vertaalslag, zoals Mattijs suggereert.
Het spul wordt gebruikt om hout te impregneren voordat de kleurolie wordt aangebracht.
Iedereen bedankt voor het meedenken. Wat jammer weer dat je punten niet kunt verdelen...
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1lutidine (of 2,6-lutidine?)
Ron Willems
4geloogd hardhout enz
Adela Van Gils
3 +1loog
vic voskuil
2 -1lut
Nick van Boshoven
Summary of reference entries provided
Interessante site?Jack den Haan
Referenties ter ondersteuning van Vics antwoord
Antoinette Verburg

Discussion entries: 4





  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): -1
lut


Explanation:
het staat for "lookup table"
dat kun je gewoon overnemen neem ik aan.

Nick van Boshoven
Germany
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
Notes to answerer
Asker: Bedankt voor het meedenken, maar dit lijkt me tamelijk ver buiten de context...


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Harry Borsje: In ICT-context misschien wel, maar dat lijkt me hier toch nauwelijks van toepassing - het product is niet voor tafels bedoeld ;-)
2 mins

15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
loog


Explanation:
of houtloog (zie b.v. http://74.125.77.132/search?q=cache:RonLwMTnxpsJ:www.woca.nl... )
en zie http://www.baumarkt.de/lexikon/Holzlauge.htm voor het beste stukje tekst wat ik erover kon vinden....


--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2009-02-09 11:45:33 GMT)
--------------------------------------------------

alles goed en wel kan ik helaas niet vinden waar het originele "lut" vandaan komt, en waarom dat hier gebruikt wordt ipv lye....
misschien dat iemand anders daar een bevredigend antwoord op weet.

vic voskuil
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 27
Grading comment
Het kan eigenlijk niet anders, of dit klopt. Waarschijnlijk is er iets misgegaan in een eerdere vertaalslag, zoals Mattijs suggereert.
Het spul wordt gebruikt om hout te impregneren voordat de kleurolie wordt aangebracht.
Iedereen bedankt voor het meedenken. Wat jammer weer dat je punten niet kunt verdelen...

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jack den Haan: Ben geen specialist, maar lijkt mij zeer aannemelijk.//Ondertussen is Ron met een m.i. overtuigende ref. gekomen, en zie ik mij genoodzaakt mijn aanvankelijke 'agree' te veranderen in een 'neutral'.
8 mins
  -> ok ;)

agree  Antoinette Verburg: Zie mijn referenties ergens hieronder...
23 hrs
  -> merci Antoinette!

26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
geloogd hardhout enz


Explanation:
zie website http://www.timberex.com/ger hardwood lut.html

in het Duits en Engels

Adela Van Gils
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8

36 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
lutidine (of 2,6-lutidine?)


Explanation:
Blijkbaar een shorthand voor 2,6-lutidine...

2,6-Lutidine (LUT) is widely employed as an intermediate. for the manufacture of pharmaceuticals, dyes, pesticides [1-3]. and polymer industry [4].
http://www.springerlink.com/index/P2X2U53524P06308.pdf

lut=lutidine=dimethylpyridine, coll=collidine=trimethylpyfidine, ...
http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S092058619700004...

zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Lutidine

(een zoekactie op +impregnate +lut geeft een indicatie in deze richting, plus het aardige weetje dat de bijbelse Lot zijn dochters schijnt te hebben bezwangerd :^)

Ron Willems
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 32

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jack den Haan: Snap eigenlijk niet dat er nog verder over geleuterd wordt ;-)
5 hrs
  -> dank je, Jack - maar het is wel hoogstaand "geluter" natuurlijk :) en ik vind de alternatieven (bijna) allemaal erg plausibel. heel benieuwd waar Jan Willem op uit gaat komen...

neutral  Antoinette Verburg: Heb hier ernstige twijfels bij, zie mijn referenties ergens hieronder...
22 hrs
  -> tsja, of lutine logische (logende?) eigenschappen heeft weet ik niet, ik ben volledig afgegaan op de linguistische overeenkomst. wel érg toevallig natuurlijk dat lut loog blijkt te zijn in het Zweeds...




Reference comments


25 mins
Reference: Interessante site?

Reference information:
De site http://hout.fordaq.com/fordaq/html_jboss/quality_softwood_bl... is misschien nuttig. Heb nu geen tijd om dit verder te onderzoeken.

Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 28

23 hrs
Reference: Referenties ter ondersteuning van Vics antwoord

Reference information:
Ben geen chemicus, maar de chemische samenstelling van 'softwood lut' zoals vermeld in ref. 1 (sodium hydroxide and calcium hydroxide) suggereert m.i. dat het hier om loog gaat.

Zie ook ref. 2, de Duitse versie: 'Das Produkt ist eine Lauge' etc.

Ik ben het daarom eens met het antwoord van Vic en met de suggestie van Mattijs.


    Reference: http://www.timberex.com/images/softwood%20lut%20msd.pdf
    Reference: http://www.timberex.com/images/ger%20softwlut%20msd.pdf
Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16