KudoZ home » English to Dutch » Mathematics & Statistics

25 inch ounce

Dutch translation: 25 x 0.00706155 = 0.17653879 newtonmeter (Nm)


13:43 Jan 12, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mathematics & Statistics / measurements
English term or phrase: 25 inch ounce
I have to admit I had never heard of inch ounce and do not know if it is used in Dutch or what it should become in Dutch.
I found the following link, but do not know what I need to use in my translation:
http://www.convertworld.com/nl/koppel/Inch ounce-force.html
It is used in a text about medical instruments (orthopaedics) and torque.

Many thanks,
Simone
Simone Michels
Belgium
Dutch translation:25 x 0.00706155 = 0.17653879 newtonmeter (Nm)
Explanation:
Het gaat hier om een eenheid van koppel, d.w.z. kracht x afstand. In het metrische stelsel is de standaardeenheid voor kracht de newton (N) en van afstand de meter (m). We moeten dus omrekenen naar newtonmeter (NM). Dat betekent dat eerst de ounces en inches moeten worden omgerekend. Nou, daar gaan we dan!

Volgens de Desk Companion [The Economist, ISBN 0-241-00265-6] geldt:
1 UK pound = 0.453 592 37 kilogram (kg)
1 pound force = 16 ounce force (ozf)
1 kilogram-force (kgf) = 9.80665 newton (N)
1 yard = 0.9144 meter (m)

Verder geldt:
1 pound force = 16 ounce force, en
1 yard = 3 feet = 3 x 12 inches

Om van ounces naar de metrische eenheid kilogram te converteren, kan je als volgt te werk gaan:
1 pound force = 16 ounce force = 0.453 592 37 kgf = 0.453 592 37 x 9.80665 N

Dus geldt:
1 ounce force
= 0.45359237 x 9.80665 / 16 = 0.27801385 N

Nu de inches naar meter.

1 yard = 3 x 12 inch = 36 inch = 0.9144 m

Dus geldt:
1 inch = 0.9144 / 36 m = 0.02540000 m

1 inch ounce is dus 0.27801385 x 0.0254 Nm = 0.00706155

25 inch ounce is dus 25 x 0.27801385 x 0.0254 Nm
= 25 x 0.00706155 = 0.17653879 Nm

Succes verder...


--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs (2008-01-12 21:02:47 GMT)
--------------------------------------------------

erratum: newtonmeter (Nm)

--------------------------------------------------
Note added at 21 hrs (2008-01-13 11:15:54 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

@Ron: Omdat er sprake is van verschillende eenheden zijn 4 cijfers na de komma volgens mij wel verantwoord. Het gaat bij deze omrekening om een rekenkundige berekening, niet om een gemeten of meetbare fysische grootheid. Maar goed, dat is eigenlijk een beetje "beside the point", om niet te zeggen "na de point" ;-)
Selected response from:

Jack den Haan
Netherlands
Grading comment
Grote goden, nu weet ik weer waarom ik niet goed was met cijfertjes!!!

Heel erg bedankt.
Simone

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +225 x 0.00706155 = 0.17653879 newtonmeter (Nm)Jack den Haan
3kilogram per centimeterSan Barto
30,18 Newtonmeter
Ron Willems


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
0,18 Newtonmeter


Explanation:
om precies te zijn: 0,17653875 Nm

ervan uitgaande dat de omrekeningsfactor in jouw link klopt, tenminste!

Ron Willems
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16

12 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kilogram per centimeter


Explanation:
For as far as I can see it's a measure of force (inch per ounce) which you should convert into kilogram per centimetre


    Reference: http://www.er-online.co.uk/minisumo/faq.php
San Barto
France
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
25 x 0.00706155 = 0.17653879 newtonmeter (Nm)


Explanation:
Het gaat hier om een eenheid van koppel, d.w.z. kracht x afstand. In het metrische stelsel is de standaardeenheid voor kracht de newton (N) en van afstand de meter (m). We moeten dus omrekenen naar newtonmeter (NM). Dat betekent dat eerst de ounces en inches moeten worden omgerekend. Nou, daar gaan we dan!

Volgens de Desk Companion [The Economist, ISBN 0-241-00265-6] geldt:
1 UK pound = 0.453 592 37 kilogram (kg)
1 pound force = 16 ounce force (ozf)
1 kilogram-force (kgf) = 9.80665 newton (N)
1 yard = 0.9144 meter (m)

Verder geldt:
1 pound force = 16 ounce force, en
1 yard = 3 feet = 3 x 12 inches

Om van ounces naar de metrische eenheid kilogram te converteren, kan je als volgt te werk gaan:
1 pound force = 16 ounce force = 0.453 592 37 kgf = 0.453 592 37 x 9.80665 N

Dus geldt:
1 ounce force
= 0.45359237 x 9.80665 / 16 = 0.27801385 N

Nu de inches naar meter.

1 yard = 3 x 12 inch = 36 inch = 0.9144 m

Dus geldt:
1 inch = 0.9144 / 36 m = 0.02540000 m

1 inch ounce is dus 0.27801385 x 0.0254 Nm = 0.00706155

25 inch ounce is dus 25 x 0.27801385 x 0.0254 Nm
= 25 x 0.00706155 = 0.17653879 Nm

Succes verder...


--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs (2008-01-12 21:02:47 GMT)
--------------------------------------------------

erratum: newtonmeter (Nm)

--------------------------------------------------
Note added at 21 hrs (2008-01-13 11:15:54 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

@Ron: Omdat er sprake is van verschillende eenheden zijn 4 cijfers na de komma volgens mij wel verantwoord. Het gaat bij deze omrekening om een rekenkundige berekening, niet om een gemeten of meetbare fysische grootheid. Maar goed, dat is eigenlijk een beetje "beside the point", om niet te zeggen "na de point" ;-)

Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 36
Grading comment
Grote goden, nu weet ik weer waarom ik niet goed was met cijfertjes!!!

Heel erg bedankt.
Simone

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem: Rare lui, die Britten...
2 hrs
  -> Bedankt Leo. Zeggen ze van ons ook hoor...

agree  Ron Willems: klopt - maar je moet het natuurlijk wel afronden op 2 decimalen /// nee toch: de brontekst geeft maar 2 decimalen (er staat niet 25,0 o.i.d.), dan moet je geen nauwkeurigheid gaan "toevoegen"!
15 hrs
  -> Die snap ik niet Ron. Omdat die yard van 0.9144 meter het minst nauwkeurige getal is, heeft een grotere nauwk. dan 4 dec'n na de komma in het resultaat idd geen zin, maar die 4 decimalen zijn volgens mij dan wel degelijk significant! // Zie boven aub.