KudoZ home » English to Dutch » Mechanics / Mech Engineering

dye penetrant

Dutch translation: kleurpenetrant


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:dye penetrant
Dutch translation:kleurpenetrant
Entered by: Ellen-Marian Panissieres-Beuker

08:30 Sep 11, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / loopkat
English term or phrase: dye penetrant
In case of doubt use a dye penetrant.

Het gaat er hierom de loopkat en de takel te controleren op scheuren. Wanneer er twijfel bestaat moet een 'dye penetrant' worden gebruikt. Wat bedoelt men hiermee?
Ellen-Marian Panissieres-Beuker
France
kleurpenetrant
Explanation:
Zie:nl.wikipedia.org/wiki/Penetrantonderzoek
Selected response from:

joeky janusch
Israel
Grading comment
Dank je wel!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1afdichtingscontrole met behulp van kleurstofNico van de Water
3 +2kleurpenetrant
joeky janusch
3roodwit
TBVO


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
kleurpenetrant


Explanation:
Zie:nl.wikipedia.org/wiki/Penetrantonderzoek

joeky janusch
Israel
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dank je wel!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jack den Haan: Gebruikt de tandarts ook om vullingen te controleren!
44 mins

agree  Leo te Braake | dutCHem
3 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
afdichtingscontrole met behulp van kleurstof


Explanation:
Een "dye penetrant" wordt gebruikt om een oppervlak te controleren op (haar)scheurtjes. Hierbij wordt een kleurstof gebruikt. Een letterlijke vertaling is er (nog) niet; wellicht dat de bovenstaande suggestie bruikbaar is.

Met groeten, Klaas.

Nico van de Water
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem
2 hrs

11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
roodwit


Explanation:
De volledige term is "Dye Penetrant Inspection" of DPI, en dat laatste wordt ook weleens in de Nederlandse industrie gebruikt. Zo heb je bijvoorbeeld ook MPI ofwel Magnetic Particle Inspection. Allebei niet-destructieve onderzoeksmethoden.

Het meest gebruikte Nederlands vakjargon voor "dye penetrant" is "roodwit", ook als werkwoord: roodwitten, voor DPI. Dit komt van de kleuren die gebruikt worden bij dit onderzoek. Als het een min of meer internationaal gericht verhaal is dan kun je ook de alternatieve Engels/Nederlandse uitdrukking kunnen gebruiken: "dye-check" als werkwoord; niet geheel juist, maar wel een gebruikte term.

TBVO
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 26