KudoZ home » English to Dutch » Mechanics / Mech Engineering

shank ripper

Dutch translation: enkeltands ripper


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:shank ripper
Dutch translation:enkeltands ripper
Entered by: TT&V

10:35 Mar 6, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: shank ripper
http://www.cat.com/cda/files/519514/7/C319170.pdf

Hoe zou men deze term kunnen vertalen?
TT&V
enkeltands ripper
Explanation:
In de pdf is sprake van single-shank en multi-shank rippers...

Blijkbaar is een ripper een gebogen pin, vrij kort achter de bulldozer gemonteerd, om de grond mee open te trekken. Komt als 'ripper' op diverse NL-talige sites voor. Ik vermoed dat er geen echte NL term is.

Selected response from:

Harry Borsje
Netherlands
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3enkeltands ripperHarry Borsje
3ripper met enkele schacht
vic voskuil
2loswrikplaat, loswrik-arm
Henk Peelen


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
single-shank ripper
enkeltands ripper


Explanation:
In de pdf is sprake van single-shank en multi-shank rippers...

Blijkbaar is een ripper een gebogen pin, vrij kort achter de bulldozer gemonteerd, om de grond mee open te trekken. Komt als 'ripper' op diverse NL-talige sites voor. Ik vermoed dat er geen echte NL term is.




    Reference: http://www.werktuigen.nl/index.php?page=verkoop&cat=59&subca...
    Reference: http://www.hoogendijk-bulldozers.nl/activiteiten/index.htm
Harry Borsje
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 364

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
single-shank ripper
ripper met enkele schacht


Explanation:
http://www.bm-cat.be/nl/nos_produits/machines/tracteurs_a_ch...
toch maar even gekeken naar de Nederlandse versie van die D10T, en dan kom je het bovenstaande tegen en ook een "ripper met meerdere schachten".
Nadeel is wel dat dit ongetwijfeld ook 'maar' het werk is van een onzer collega's, maar de vertaling lijkt me acceptabel.
N.b. in de landbouw kan een ripper meestal met rooier worden vertaald, maar dat is hier minder wenselijk.

vic voskuil
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 171

14 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
loswrikplaat, loswrik-arm


Explanation:
zoiets

--------------------------------------------------
Note added at 1 uur (2008-03-06 12:00:43 GMT)
--------------------------------------------------

In de landbouw heet dit trouwens een woeler, enkeltands cultivator of vastetandcultivator. Dat zou je hier misschien ook kunnen gebruiken.

Woelarm
Woelpen
Woelplaat
Woeltand
Loswriktand

--------------------------------------------------
Note added at 7 uren (2008-03-06 18:27:16 GMT)
--------------------------------------------------

Vic's opmerking deed me besluiten nog even het Engels-Nederlands woordenboek voor landbouw- en milieuwetenschappen te raadplegen, en daar zie ik nog meer mooie vertalingen:
grondbreker. opbreker,

Iets minder mooi:
snijtand, scheurtand

Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 358