KudoZ home » English to Dutch » Mechanics / Mech Engineering

Run waste standards

Dutch translation: operationele verspillingsnormen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Run waste standards
Dutch translation:operationele verspillingsnormen
Entered by: Sanmar

14:09 Apr 29, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: Run waste standards
The manager shall update the Run waste standards into the capacity planning systems of the site.

They're talking about the waste produced when running the machine, both in terms of waste and stoppage times.
Sanmar
United Kingdom
operationele verspillingsnormen
Explanation:
In de context van operationele processen kan 'waste' zowel op 'afval' slaan als ook op allerlei andere vormen van 'verspilling' zoals de genoemde 'stoppage times'.
De combinatie 'operationele verspillingsnormen' komt als zodanig niet voor op Google, maar dekt m.i. wel goed de lading van de source term.
Evt. uitbreiden tot 'operationele afval- en verspillingsnormen'.

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2008-04-29 22:17:28 GMT)
--------------------------------------------------

Zie ook onderstaande links.

Verspilling (waste) is alles wat geen waarde toevoegt aan het product of de dienst in de ogen van onze klant. Het betreft activiteiten die eigenlijk geen nut hebben voor die klant. Dat geldt zowel voor interne als externe klanten. Door die verspilling uit het proces te verwijderen, wordt het voor ons gemakkelijker om zich te concentreren op de echte waardetoevoegende activiteiten. Deze zijn hierdoor gemakkelijker rendabeler te maken.
www.cologic.nu/files/De 7 plus 1 verspillingen en 5S.pdf

Dag 4 CSCMP: dodelijke logistieke verspilling
(...) In de kern komt het erop neer dat alle activiteiten onder een van de volgende drie categorieën kunnen worden onderverdeeld: het voegt direct waarde toe aan de klant, het is van incidentele aard / het kan gereduceerd worden of het is muda (‘waste’). De procesfocus staat centraal bij de aanpak. Aan de hand van praktische voorbeelden werd toegelicht hoe dodelijke ‘waste’ uit logistieke processen kan worden geëlimineerd. Dit kan betrekking hebben op onnodige voorraad, wachttijden, inefficiënt ruimtegebruik, overproductie, onnodige verplaatsingen, inefficiënt transport en fouten waardoor herstelactiviteiten nodig zijn.
www.logistiek.nl/dossierartikelen/id1129-Dag__CSCMP_dodelij...
Selected response from:

Kitty Brussaard
Netherlands
Grading comment
Na verder overleg met de klant, heb ik voor deze suggestie gekozen. Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3operationele verspillingsnormen
Kitty Brussaard
2looptijdverliezenHarry Borsje


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
run waste standards
looptijdverliezen


Explanation:
Lijkt me een redelijke gok voor run waste. Standards is een groter probleem. Ik denk dat ze hier zoiets bedoelen als de gemiddelde looptijdverliezen, of omgekeerd de OEE (overall equipment effectiveness), die moeten worden verwerkt in het planningssysteem.


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-04-29 15:17:54 GMT)
--------------------------------------------------

N.B. bedrijfstijdverliezen is eigenlijk beter.


Harry Borsje
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 364

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
run waste standards
operationele verspillingsnormen


Explanation:
In de context van operationele processen kan 'waste' zowel op 'afval' slaan als ook op allerlei andere vormen van 'verspilling' zoals de genoemde 'stoppage times'.
De combinatie 'operationele verspillingsnormen' komt als zodanig niet voor op Google, maar dekt m.i. wel goed de lading van de source term.
Evt. uitbreiden tot 'operationele afval- en verspillingsnormen'.

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2008-04-29 22:17:28 GMT)
--------------------------------------------------

Zie ook onderstaande links.

Verspilling (waste) is alles wat geen waarde toevoegt aan het product of de dienst in de ogen van onze klant. Het betreft activiteiten die eigenlijk geen nut hebben voor die klant. Dat geldt zowel voor interne als externe klanten. Door die verspilling uit het proces te verwijderen, wordt het voor ons gemakkelijker om zich te concentreren op de echte waardetoevoegende activiteiten. Deze zijn hierdoor gemakkelijker rendabeler te maken.
www.cologic.nu/files/De 7 plus 1 verspillingen en 5S.pdf

Dag 4 CSCMP: dodelijke logistieke verspilling
(...) In de kern komt het erop neer dat alle activiteiten onder een van de volgende drie categorieën kunnen worden onderverdeeld: het voegt direct waarde toe aan de klant, het is van incidentele aard / het kan gereduceerd worden of het is muda (‘waste’). De procesfocus staat centraal bij de aanpak. Aan de hand van praktische voorbeelden werd toegelicht hoe dodelijke ‘waste’ uit logistieke processen kan worden geëlimineerd. Dit kan betrekking hebben op onnodige voorraad, wachttijden, inefficiënt ruimtegebruik, overproductie, onnodige verplaatsingen, inefficiënt transport en fouten waardoor herstelactiviteiten nodig zijn.
www.logistiek.nl/dossierartikelen/id1129-Dag__CSCMP_dodelij...


Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12
Grading comment
Na verder overleg met de klant, heb ik voor deze suggestie gekozen. Bedankt!