KudoZ home » English to Dutch » Mechanics / Mech Engineering

expansion-shell bolt

Dutch translation: vloeranker


07:41 Sep 1, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: expansion-shell bolt
Secure the machine to the floor by means of the enclosed expansion-shell bolts.
Linda Flebus
Belgium
Dutch translation:vloeranker
Explanation:
Ik zou het op vloeranker houden.
Selected response from:

Bert Huisman
Netherlands
Grading comment
Dank je wel Bert
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2vloeranker
Bert Huisman
3 +1keilbout
Henk Peelen
4expansieboutJack den Haan
4rekboutJack den Haan


  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
vloeranker


Explanation:
Ik zou het op vloeranker houden.


    Reference: http://www.korputtrading.nl/shop/frames-grootvak/mecalux-fra...
Bert Huisman
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24
Grading comment
Dank je wel Bert

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen
3 hrs

agree  Leo te Braake | dutCHem: correct in deze context
12 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
expansiebout


Explanation:
Zie eerder antwoord.

Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 470

51 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rekbout


Explanation:
Groot Polytechnisch Woordenboek: expansion bolt = elastische bout, rekbout.
De toevoeging 'shell' kan je m.i. rustig wegdenken.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-09-01 09:04:50 GMT)
--------------------------------------------------

@Asker: Ja zeker, maar het is een beetje dubbelop. Door dat kapje kan de bout juist in de dwarsrichting uitrekken of uitzetten. Je kunt volgens mij ook rustig de term expansiebout gebruiken.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-09-01 09:24:39 GMT)
--------------------------------------------------

@Asker: Niet echt. Een gewone bout heeft (uiteraard) ook schroefdraad, maar dat heeft op zich niets met uitzetten te maken.

Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 470
Notes to answerer
Asker: Ik dacht dat die shell misschien sloeg op dat afdekkapje dat op dat soort bouten zit.

Asker: Het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt: de schroefdraad helpt natuurlijk ook mee bij het uitrekken en niet alleen dat afdekkapje.

Asker: Je hebt gelijk: ik ben er met mijn gedachten vandaag niet echt bij...


3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
keilbout


Explanation:
Vloeranker is ook goed, maar minder specifiek.
Het lijkt me dat men hier een keilbout bedoelt, als had dat in het Engels misschien liever cotter bolt, cotter pin, key bolt of wedge bolt moeten heten

http://www.rtl.nl/(/huistuinkeuken/eigenhuisentuin/huis/mate...

Keilbout
Een keilbout is een metalen plug met een conische bout met als omhulsel 2 metalen delen. Wanneer je de moer aantrekt komt de bout naar voren en duwt het de metalen delen uit elkaar. Deze plug is geschikt voor zware belasting in massieve materialen.

Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 358

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem: Betere vertaling als het niet om verankering aan de vloer gaat.
9 hrs