KudoZ home » English to Dutch » Medical: Health Care

Influenza Pandemic Preparedness Plan

Dutch translation: voorbereidingsplan influenzapandemie/grieppandemie


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Influenza Pandemic Preparedness Plan
Dutch translation:voorbereidingsplan influenzapandemie/grieppandemie
Entered by: Max Nuijens

15:09 Feb 24, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Medical - Medical: Health Care / epidemiology/management
English term or phrase: Influenza Pandemic Preparedness Plan
Het is de titel van een document dat bedrijven als sjabloon kunnen gebruiken om hun beleid ten aanzien van pandemieen te kunnen formuleren. Daarnaast komt het ook in de tekst voor, met of zonder Influenza, als Preparedness Plan of simpelweg als Plan.

Aanvankelijk wilde ik Draaiboek gebruiken, als in Draaiboek Influenzapandemie, en Pandemiedraaiboek, maar daar twijfel ik nu aan. Andere teksten in het NL die op internet te vinden zijn, zijn er niet zo happig op om dit woord te gebruiken en laten ook soms het hele zaakje maar onvertaald in aanhalingstekens staan. Vrij zwak eigenlijk.

Graag hulp, want ik ben nogal veronzekerd hierover.
Max Nuijens
Belarus
voorbereidingsplan influenzapandemie/grieppandemie
Explanation:
zo kom ik het tegen op internet
Selected response from:

Judith Verschuren
Grading comment
Dit is inderdaad de beste optie in het Nederlands.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +5voorbereidingsplan influenzapandemie/grieppandemieJudith Verschuren
4 +2Plan ter voorbereiding op een grieppandemie
Debby Nieberg
3 +2(medisch) rampenplanToiny Van der Putte-Rademakers
3programmaCarolien de Visser
3paraatheidsplan influenzapandemie
Christoph Verplancke


Discussion entries: 1





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
influenza pandemic preparedness plan
Plan ter voorbereiding op een grieppandemie


Explanation:
Ik heb ooit iets soortgelijks vertaald en ben toen (in overleg met de opdrachtgever) gekomen tot 'Plan ter voorbereiding op een grieppandemie'. Misschien een idee?

Debby Nieberg
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen
21 mins

agree  Charline Helsmoortel: Klinkt goed
24 mins

5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +5
influenza pandemic preparedness plan
voorbereidingsplan influenzapandemie/grieppandemie


Explanation:
zo kom ik het tegen op internet

Example sentence(s):
  • Elke deelnemende partij heeft een voorbereidingsplan influenzapandemie,
Judith Verschuren
Works in field
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dit is inderdaad de beste optie in het Nederlands.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen
21 mins

agree  Mirjam Bonne-Nollen
1 hr

agree  Maartje Giebels
1 hr

agree  Marjolein Verhulsdonck-Roest: op de site van het rivm wordt de term onvertaald gelaten of 'voorbereidingsplan'gebruikt: http://www.rivm.nl/infectieziektenbulletin/bul1605/ber_who.h...
17 hrs

agree  Dorine Oz-Vermeulen
1 day39 mins

8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
influenza pandemic preparedness plan
programma


Explanation:
of plan, dat komt internet vrij veel voor in verband met griep etc.
Misschien is project ook een optie, maar dat lijkt me soms moeilijker in te passen in de context.

Carolien de Visser
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 1

15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
influenza pandemic preparedness plan
paraatheidsplan influenzapandemie


Explanation:
...

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2009-02-24 15:33:13 GMT)
--------------------------------------------------

E.g. Eurlex:

"The ability to respond to an international health threat is profoundly influenced by the extent to which relevant issues have been studied in advance, and whether *preparedness plans* are in place for co-ordinated action."

>
"Het vermogen om op een internationale gezondheidsbedreiging te reageren hangt sterk af van de mate waarin relevante aangelegenheden van tevoren zijn bestudeerd en van de aanwezigheid van "paraatheidsplannen" voor gecoördineerde actie."

Christoph Verplancke
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish

47 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
influenza pandemic preparedness plan
(medisch) rampenplan


Explanation:
Wanneer er een rampenplan bestaat (waar dan ook) is men voorbereid op een ramp.


    Reference: http://nl.wikipedia.org/wiki/Medisch_Rampenplan
Toiny Van der Putte-Rademakers
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: Lijkt mij ook, drukt de ernst van een pandemie goed uit: rampenplan grieppandemie
3 hrs
  -> Dank je, Henk.

agree  Sindy Cremer: Goede optie
5 hrs
  -> Dank je, Sindy.