KudoZ home » English to Dutch » Medical: Pharmaceuticals

generic Valium

Dutch translation: generische Valium


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:generic Valium
Dutch translation:generische Valium
Entered by: Roel Verschueren

11:08 Sep 18, 2007
English to Dutch translations [Non-PRO]
Medical - Medical: Pharmaceuticals
English term or phrase: generic Valium
someone can help me? which one is the best?

Valium generisch or the way round?
generieke Valium or the way round?

thanks for your help
xxxjamax
Italy
generisch of generiek Valium
Explanation:
beide zijn goed

--------------------------------------------------
Note added at 8 uren (2007-09-18 19:08:29 GMT)
--------------------------------------------------

Valium is ondertussen een zo ingeburgerde naam geworden, dat in apotheken het generisch product als generisch Valium wordt verkocht hoewel Harry gelijk heeft dat de hoofdsubstantie algemeen met diazepam wordt aangeduid. Probleem is dus dat Diazepam op zich niet de vertaling is van "generic Valium".
Selected response from:

Roel Verschueren
Austria
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2generisch of generiek Valium
Roel Verschueren
4merkloze valium
Eva Weidema
3 +1diazepamHarry Borsje


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
generic valium
diazepam


Explanation:
Als het toch in het gevraagde format moet, dan generiek Valium, maar beter zou zijn om er zoiets van te maken als:
diazepam (de generieke naam voor Valium)



    Reference: http://www.artsenapotheker.nl/conversie/v
Harry Borsje
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 33

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Luc Dielis: ik zou voor generische Valium gaan, maar blijkbaar klopt info op Wiki niet. Misschien wat betrouwbaarder dan Wiki: http://www.partena-ziekenfonds.be/NL/Folders/gen-geneesm.pdf...
6 mins
  -> Even mijn (en jouw eigen) ref. bekijken lijkt me ook niet verkeerd...//Wiki geeft ook gewoon aan dat Valium de merknaam is

agree  Roos Kolkena: klopt, in de volksmond is valium onterecht de generieke naam!
19 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
generic valium
merkloze valium


Explanation:
'Generic' kan ook gewoon 'merkloos' betekenen; hangt af van de context...

Example sentence(s):
  • De werkzame stof in Valium is diazepam. Diazepam is sinds 1961 internationaal op de markt. Het is op recept verkrijgbaar onder de merknamen Valium, Stesolid en het merkloze Diazepam en Diazepamum. Het is te verkrijgen in tabletten, klysma's, zetpillen e

    Reference: http://www.apotheek.nl/templates/geneesmiddelen/frs_3content...
Eva Weidema
Germany
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch

8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
generic valium
generisch of generiek Valium


Explanation:
beide zijn goed

--------------------------------------------------
Note added at 8 uren (2007-09-18 19:08:29 GMT)
--------------------------------------------------

Valium is ondertussen een zo ingeburgerde naam geworden, dat in apotheken het generisch product als generisch Valium wordt verkocht hoewel Harry gelijk heeft dat de hoofdsubstantie algemeen met diazepam wordt aangeduid. Probleem is dus dat Diazepam op zich niet de vertaling is van "generic Valium".

Roel Verschueren
Austria
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 10
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Luc Dielis: akkoord, maar ik zou generische Valium schrijven ipv generisch
9 mins
  -> dank je Luc

agree  Roos Kolkena
31 mins
  -> dank je Roos