KudoZ home » English to Dutch » Medical: Pharmaceuticals

wheal

Dutch translation: kwaddel


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:wheal
Dutch translation:kwaddel
Entered by: Antoinette Verburg

15:38 Aug 27, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Medical - Medical: Pharmaceuticals / hayfever
English term or phrase: wheal
De term verschijnt in de volgende zin uit een lijst criteria voor deelname aan een onderzoeksstudie:

"Positive skin prick test for grass pollen (wheal diameter more than 3 mm larger than the diluent control) and a grass pollen specific IgE value of at least Class II."

Wie kan mij helpen?
Shayna Barby
kwaddel
Explanation:
Bron: Medisch Woordenboek van F.J.A. Mostert.
Selected response from:

Antoinette Verburg
Netherlands
Grading comment
hartelijk dank
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2kwaddel
Antoinette Verburg
4netelroos
Elma de Jong


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
kwaddel


Explanation:
Bron: Medisch Woordenboek van F.J.A. Mostert.


    Reference: http://www.anaphylaxis.nl/diagnose.htm
Antoinette Verburg
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24
Grading comment
hartelijk dank

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacqueline van der Spek
1 min

agree  orangeworld
6 mins

neutral  Evelyn Leenen-van Dijk: Van Dale's uitleg over kwaddel: lichtrode of witte vlakke verhevenheid op de huid, dikwijls met rode hof (I, 4), voorkomend bij netelroos en als reactie op injecties
2 days2 hrs
  -> Klopt, en dus ook als reactie op een huidpriktest (zie bijv. ook deze verhelderende site: http://www.slitone.nl/uploads/huidpriktest.swf)

30 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
netelroos


Explanation:
Wikipedia: "A wheal or wheal response (also termed a welt) is a firm, elevated, rounded or flat topped,[1], generally pale red papule or plaque[2] swellings of the skin(...).An itchy rash consisting of wheals may be called a uticarial exanthem, or urticaria, and more commonly as hives."

Webpage Gezond VGZ: "Urticaria or hives skin rash. Netelroos is een huidaandoening, die ook wel wordt aangeduid met galbulten of met de medische benaming urticaria. De huiduitslag bestaat uit rode, jeukende zwellingen. Deze kunnen optreden op alle delen van de huid, waaronder die van de oogleden, lippen, handpalmen en voetzolen. Er zijn verschillende zaken die netelroos kunnen veroorzaken, onder andere voedingsmiddelen en geneesmiddelen."


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-08-27 17:26:50 GMT)
--------------------------------------------------

Verder nog gevonden in de Nederlandse Wikipedia: "Netelroos - Urticaria (of galbulten) is de medische benaming voor netelroos. Dit is een vaak voorkomende huidreactie."

Elma de Jong
Spain
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4