KudoZ home » English to Dutch » Medical

Ordering Physician

Dutch translation: voorschijvend arts


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:ordering physician
Dutch translation:voorschijvend arts
Entered by: Massimo Lencioni

13:06 Mar 11, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Medical
English term or phrase: Ordering Physician
"attending physician" is "behandelend arts", "referring physician" is "verwijzend arts", maar hoe vertaal je "Ordering Physician"?
(vertalingen van "admitting physician", "diagnostic physician" en "intervention physician" zijn overigens ook welkom)
Massimo Lencioni
voorschrijvende arts
Explanation:
to order = voorschrijven (van dokter)
Selected response from:

Karel Theys
Grading comment
Bedankt, was dus eigenlijk niet zo moeilijk, maar ik kon er niet opkomen. Al die verschillende "soorten" artsen ook.
Dit is beslist wel de juiste vertaling. Er is toch echt een subtiel verschil tussen referring/verwijzend en ordering/voorschrijvend. "voorschrijvend arts" levert bovendien volop Google-hits op die dat nader bevestigen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5verwijzende arts
Sven Petersson
4voorschrijvende arts
Elisabeth Ghysels
4niet echt 'voorschrijvende arts'
Evert DELOOF-SYS
4voorschrijvende arts
Elisabeth Ghysels
4 -1voorschrijvende artsKarel Theys


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
voorschrijvende arts


Explanation:
to order = voorschrijven (van dokter)


    Van Dale E-N
Karel Theys
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 207
Grading comment
Bedankt, was dus eigenlijk niet zo moeilijk, maar ik kon er niet opkomen. Al die verschillende "soorten" artsen ook.
Dit is beslist wel de juiste vertaling. Er is toch echt een subtiel verschil tussen referring/verwijzend en ordering/voorschrijvend. "voorschrijvend arts" levert bovendien volop Google-hits op die dat nader bevestigen.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: See below!
2 mins

8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
verwijzende arts


Explanation:
Referring Physician
The doctor who sends a patient to another
provider for services; also known as the
ordering physician.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-11 13:20:42 (GMT)
--------------------------------------------------

Please repost your other 3 questions, one by one!


    Reference: http://www.halley.com/Acrobat/F2%20-%20J2%20%20Glossary.pdf
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 165

15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
voorschrijvende arts


Explanation:
echt geijkte termen zijn dat in feite niet (uitgezonderd uiteraard "attending physician" en "referring physician"), in geen van de beide talen; wel natuurlijk bruikbaar in specifieke zinsverband.
admitting physician = arts die de patient opneemt (ken geen kortere term);
diagnostic physician = arts die instaat voor het diagnostisch werk / arts van de diagnostische disciplines (ken geen kortere term);
intervention physician = arts die behandelingen doorvoert (in studie kontext kan dat de arts zijn, die diegene groep behandelt, welke voorzien is voor de actieve behandeling in plaats van placebo); opnieuw geen geijkte term.
In feite is mijn hele uiteenzetting voor u uiteraard geen nieuws, behalve dan de vaststelling dat dit geen geijkte termen zijn.
Groeten,

Nikolaus (MD)

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-11 13:24:47 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

wel, naast \"attending physician\" en \"referring physician\" kan \"ordering physician\" = \"voorschrijvende arts\" wel nog binnen de groep van geijkte termen geplaatst worden.

Elisabeth Ghysels
PRO pts in pair: 149

37 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
niet echt 'voorschrijvende arts'


Explanation:
Uit de vele Google-hits leid ik af dat het gaat om artsen die testen bestellen bij een medisch labo.
Voorschrijvende arts lijkt me dus niet juist

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
voorschrijvende arts


Explanation:
zowel in het Engels als in het Nederlands worden zowel medikamenten als diagnostische tests, labo-tests etc. 'ordered', respectievelijk 'voorgeschreven'.

Elisabeth Ghysels
PRO pts in pair: 149