KudoZ home » English to Dutch » Medical

schinous

Dutch translation: scirrhous? (hard)


10:10 May 14, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Medical
English term or phrase: schinous
In these, the schirrous or fibrous nature of the stricture makes dilatation hazardous.

In geen enkel woordenboek te vinden. Spellingsfout?
Shayna Barby
Dutch translation:scirrhous? (hard)
Explanation:
Het lijkt me een spellingsfout. Gezien de context lijkt het te gaan om weefsel dat bij dilatatie weinig rekbaar is.
Selected response from:

Elleke Kreijger
Netherlands
Grading comment
hartelijk dank
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1scirrhous? (hard)Elleke Kreijger
4cirrotisch
Bart B. Van Bockstaele
4carcinomateus
Henk Peelen


Discussion entries: 1





  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
scirrhous? (hard)


Explanation:
Het lijkt me een spellingsfout. Gezien de context lijkt het te gaan om weefsel dat bij dilatatie weinig rekbaar is.

Elleke Kreijger
Netherlands
PRO pts in pair: 2
Grading comment
hartelijk dank

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Egmont
10 mins

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
carcinomateus


Explanation:
als er inderdaad sprake is van spellingfouten, zou het ook zeer goed scirrhous kunnen zijn:
Woordenboek geneeskunde van dr PLM Kerkhof:
scirrhous: (eigenschappen van) bindweefselkanker (carcinoma fibrosum) betreffend.

...de door bindweefselkanker aangetaste, fibreuse aard van...

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

5 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
cirrotisch


Explanation:
cirrose (cirrhosis) is het proces waarbij een klier verhard doordat er teveel bindweefsel in komt.

Leken kennen de term vooral als levercirrose maar het kan alle klieren overkomen.

Komt ook voor bij kankers van klieren.


    Reference: http://www.geh.org/ar/strip48/htmlsrc/briggs_sum00042.html
    Reference: http://www.people.virginia.edu/~wwc2r/vicstudies/1850_L2.tum...
Bart B. Van Bockstaele
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 231