KudoZ home » English to Dutch » Medical

ring enhancement

Dutch translation: ringvormige hyperdensiteit / hyperdense ring


07:25 Jul 8, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Medical / CT scan diagnose
English term or phrase: ring enhancement
Ernstig immunodeficiënte patiënten vertonen typisch multipele hypodense, welafgelijnde laesies op de CT hersenscans. Bij immunocompetente patiënten worden vaker
> ***ring enhancement*** of grote laesies met oedeem er omheen
> aangetroffen
AAAmedical
Belgium
Dutch translation:ringvormige hyperdensiteit / hyperdense ring
Explanation:
indien het onderzoek echter met contrastmiddel uitgevoerd wordt (wat uit deze ene zin niet blijkt, dan zou men vertalen:
"ringvormig toegenomen contrastcaptatie".
Groeten,

Nikolaus
Selected response from:

Elisabeth Ghysels
Grading comment
Hallo,

Ik denk dat je antwoord wel klopt maar ik vond onder die term niets terug op internet, wel heb ik volgende omschrijving gevonden: ringvormige structuur met hyperdense rand

groetjes en bedankt

Ann
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4ringvormige hyperdensiteit / hyperdense ring
Elisabeth Ghysels
3Geen antwoord, slechts een aanwijzingMeturgan


  

Answers


50 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ringvormige hyperdensiteit / hyperdense ring


Explanation:
indien het onderzoek echter met contrastmiddel uitgevoerd wordt (wat uit deze ene zin niet blijkt, dan zou men vertalen:
"ringvormig toegenomen contrastcaptatie".
Groeten,

Nikolaus

Elisabeth Ghysels
PRO pts in pair: 149
Grading comment
Hallo,

Ik denk dat je antwoord wel klopt maar ik vond onder die term niets terug op internet, wel heb ik volgende omschrijving gevonden: ringvormige structuur met hyperdense rand

groetjes en bedankt

Ann

55 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Geen antwoord, slechts een aanwijzing


Explanation:

In patients with an atherosclerotic plaque three different findings are observed post-contrast:
1. A signal enhancement of the vessel lumen due to the lowering of the T1 relaxation time.
2. Focal signal loss in the vessel wall confined to parts containing macrophages due to a decrease of the T2* relaxation time.
3. A narrow band of low signal intensity adjacent to the high signal of the lumen. This "ring phenomenon" has been observed as well by Schmitz et al. [1] in an animal model.
The nature of the "ring phenomenon" is still unclear. It could be a flow-related phenomenon or adhesion of iron-oxide particles to the vessel wall




    Reference: http://www.bmt.tue.nl/opleiding/ogo/0102/3ejaar/3.2b.html
    users.pandora.be/bosquet/ VillonodulairesynovitisStagewerk%202001.htm
Meturgan
Hungary
PRO pts in pair: 223