KudoZ home » English to Dutch » Medical

sodium palm kernelate

Dutch translation: Natriumpalmitaat


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:sodium palm kernelate
Dutch translation:Natriumpalmitaat
Entered by: Leo te Braake | dutCHem

00:19 Aug 26, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Medical / skincare ingredients
English term or phrase: sodium palm kernelate
Ingredient of a purifying cleansing gel:

sodium palm kernelate (palm extract)
xxxtasman
Natriumpalmitaat
Explanation:
Palm(pit)olie bestaat grotendeels uit glycerine-esters van Palmitinezuur, en die esters heten als groep: palmitaten. Door de olie te koken met Natronloog wordt het Natriumzout van Palmitinezuur gevormd: Natriumpalmitaat. In gewoon nederlands heet dat zeep....
Natrium Palm Kernelaat is een indrukwekkende fancy naam, die echter betekenisloos is. Als een IUPAC-naam (officiele chemische naam) niet de bedoeling is, gebruik dan "Natriumzeep van palmpitolie".
Selected response from:

Leo te Braake | dutCHem
Grading comment
Heel hartelijk dank.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Natriumpalmitaat
Leo te Braake | dutCHem
2natrium uit palmpitolieTaalSpectrum
2Natriumpalmaat
AAAmedical


  

Answers


8 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Natriumpalmaat


Explanation:
Hallo,

Ik wou je er enkel op wijzen dat Sodium Palmate een synoniem is en dat je het misschien door Natriumpalmaat zou kunnen vertalen alhoewel ik daar niet direkt een referentie over terug vind.

Als ik nog iets vind laat ik het je zeker weten

Ann

AAAmedical
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 139

10 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
natrium uit palmpitolie


Explanation:
Uit een ingredientenlijst van een bepaald zeepmerk:

INGREDIENTS: sodium palmitate (from palm oil), sodium palm kernelate (from palm kernel oil), glycerine, shea butter, iron oxides, fragrances and extracts.

http://www.pacwestserv.com/soapbar02.htm

Hieruit blijkt dat sodium palm kernelate afkomstig is uit palmpitolie.
Defintie van palm-kernel oil : palmpitolie
http://www.angelfire.com/ca/vlietstra/p.html

en Kluwer Woordenlijst voor het Laboratorium Nederlands - Engels
ISBN 90-201-2768-3

Op de volgende site wordt uitgelegd hoe natrium gebruikt wordt om zeep te maken:
http://www.periodictableonline.org/elem_nl.cfm?IDE=Na

Hopelijk helpt dit je op weg.


    Reference: http://www.angelfire.com/ca/vlietstra/p.html
    Reference: http://www.periodictableonline.org/elem_nl.cfm?IDE=Na
TaalSpectrum
Native speaker of: Native in DutchDutch

17 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Natriumpalmitaat


Explanation:
Palm(pit)olie bestaat grotendeels uit glycerine-esters van Palmitinezuur, en die esters heten als groep: palmitaten. Door de olie te koken met Natronloog wordt het Natriumzout van Palmitinezuur gevormd: Natriumpalmitaat. In gewoon nederlands heet dat zeep....
Natrium Palm Kernelaat is een indrukwekkende fancy naam, die echter betekenisloos is. Als een IUPAC-naam (officiele chemische naam) niet de bedoeling is, gebruik dan "Natriumzeep van palmpitolie".


    Vakkennis uit 1e helft loopbaan als organisch chemicus
Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1316
Grading comment
Heel hartelijk dank.