KudoZ home » English to Dutch » Medical

reciprocal chemical

Dutch translation: chemisch neutraliserende stof


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:reciprocal chemical
Dutch translation:chemisch neutraliserende stof
Entered by: AAAmedical

18:39 Mar 23, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Medical
English term or phrase: reciprocal chemical
Do not attempt to neutralize the burn with a reciprocal chemical
Tineke Blokzijl - Haar
chemisch neutraliserende stof
Explanation:
als je echt een vertaling dicht bij de brontekst zoekt.

Ik zou echter eerder voor een iets vrijere vertaling kiezen:

Tracht niet om de stof chemisch te neutraliseren.
Selected response from:

AAAmedical
Belgium
Grading comment
Bedankt voor je hulp! Sorry voor de late reactie.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4chemisch neutraliserende stof
AAAmedical
5een chemisch complementaire stofTony Vandenborn


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
een chemisch complementaire stof


Explanation:
Het gaat hier duidelijk om brandvlekken gemaakt met een zuur of een base. Die zou je kunnen neutralieren met het omgekeerde, rep. een base of een zuur dus. Het duidelijkst lijkt me dus: 'Probeer niet de verbranding te neutraliseren met een chemisch complementaire stof'.

Tony Vandenborn
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 313

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  AAAmedical: persoonlijk vind ik niet dat 'complementaire stof' het idee van een omgekeerde, neutraliserende stof echt goed weergeeft.
13 hrs

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
chemisch neutraliserende stof


Explanation:
als je echt een vertaling dicht bij de brontekst zoekt.

Ik zou echter eerder voor een iets vrijere vertaling kiezen:

Tracht niet om de stof chemisch te neutraliseren.


    Reference: http://allserv.rug.ac.be/~bmassaer/cpr/brandwonden.html
AAAmedical
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 139
Grading comment
Bedankt voor je hulp! Sorry voor de late reactie.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Antoinette vH
1 hr
  -> dank je wel

agree  Atty Peelen
7 hrs
  -> dank je

agree  Chantal Henno
17 hrs

agree  Saskia Steur
1 day3 hrs