KudoZ home » English to Dutch » Medical

collagenase

Dutch translation: collagenase


18:30 Mar 24, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Medical / huid
English term or phrase: collagenase
dermatologie
matthew hewitt
Dutch translation:collagenase
Explanation:
enzym dat collageen splitst

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-24 18:35:09 (GMT)
--------------------------------------------------

collageen: eiwitachtige stof in bindweefsel vaak in vezelvorm. Men onderscheidt 4 types waarbj vooral het type 1 in de huid voorkomt.

Pinkhof geneeskundig woordenboek

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-24 18:37:26 (GMT)
--------------------------------------------------

Anaëroben zijn zeker niet onschuldig, ze produceren (zowel de Gram+ als de Gram -) een grote variëteit aan enzymen, toxinen, metabolieten en cellulaire componenten die ziekte kunnen veroorzaken. Zo kan men o.a. de volgende producten terugvinden; fosfolipase C (Clostridia), fosfolipase A (Gram negatieven), collagenase, hyaluronidase, elastase, catalase en SOD (super oxide dismutase), capsule en Lipideperoxiden.

http://users.skynet.be/fa055557/Studiedag St-Jan.htm

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-25 07:02:36 (GMT)
--------------------------------------------------

Het is algemeen bekend dat- naar analogie van het elastase - het enzym collagenase het bij een
neutrale pH onoplosbaar collageen kan splitsen. Het is uit evolutionaire overwegingen duidelijk dat
het collageen als universeel bindend element van het lichaam resistent moet zijn tegen
proteolytische enzymen en bij neutrale pH onoplosbaar. Het specifieke enzym collagenase (pHoptimum
7,4) grijpt aan op een precies bekende plaats, tussen aminozuur 775 en 776 in de
sequentie 1056 in het tropocollageen-molecuul. Hiermee is een verdere splitsing door andere
proteolytische enzymen in gang gezet. Het is al langer bekend dat in de staarten van kikkervisjes,
die een metamorfose ondergaan, in kort tijd grote hoeveelheden collageen worden afgebroken,
waarbij collagenase een belangrijke rol speelt. Het gaat hier om een extracellulair proces dat
voorkomt bij bijv. een involuerende humane uterus. Het is echter onjuist te menen dat 1) deze
uitzonderlijke situatie bepalend is voor afbraak van collageen en dat 2) op de meeste plaatsen de
collageen-turnover 0 zou zijn. Het is gebleken dat onder normale omstandigheden op vele plaatsen
een vrij hoge afbraak en vervanging van collagene fibrillen plaatsvindt, waarbij collagenase geen of
nauwelijks een rol lijkt te spelen.

http://www.triticum.nl/nederlands/downloads/down_pdf/biologi...
Selected response from:

AAAmedical
Belgium
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2collagenase
AAAmedical
5 +2collagenase
Evert DELOOF-SYS
3 +2collagenase
Henk Peelen


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
collagenase


Explanation:
enzym dat collageen splitst

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-24 18:35:09 (GMT)
--------------------------------------------------

collageen: eiwitachtige stof in bindweefsel vaak in vezelvorm. Men onderscheidt 4 types waarbj vooral het type 1 in de huid voorkomt.

Pinkhof geneeskundig woordenboek

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-24 18:37:26 (GMT)
--------------------------------------------------

Anaëroben zijn zeker niet onschuldig, ze produceren (zowel de Gram+ als de Gram -) een grote variëteit aan enzymen, toxinen, metabolieten en cellulaire componenten die ziekte kunnen veroorzaken. Zo kan men o.a. de volgende producten terugvinden; fosfolipase C (Clostridia), fosfolipase A (Gram negatieven), collagenase, hyaluronidase, elastase, catalase en SOD (super oxide dismutase), capsule en Lipideperoxiden.

http://users.skynet.be/fa055557/Studiedag St-Jan.htm

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-25 07:02:36 (GMT)
--------------------------------------------------

Het is algemeen bekend dat- naar analogie van het elastase - het enzym collagenase het bij een
neutrale pH onoplosbaar collageen kan splitsen. Het is uit evolutionaire overwegingen duidelijk dat
het collageen als universeel bindend element van het lichaam resistent moet zijn tegen
proteolytische enzymen en bij neutrale pH onoplosbaar. Het specifieke enzym collagenase (pHoptimum
7,4) grijpt aan op een precies bekende plaats, tussen aminozuur 775 en 776 in de
sequentie 1056 in het tropocollageen-molecuul. Hiermee is een verdere splitsing door andere
proteolytische enzymen in gang gezet. Het is al langer bekend dat in de staarten van kikkervisjes,
die een metamorfose ondergaan, in kort tijd grote hoeveelheden collageen worden afgebroken,
waarbij collagenase een belangrijke rol speelt. Het gaat hier om een extracellulair proces dat
voorkomt bij bijv. een involuerende humane uterus. Het is echter onjuist te menen dat 1) deze
uitzonderlijke situatie bepalend is voor afbraak van collageen en dat 2) op de meeste plaatsen de
collageen-turnover 0 zou zijn. Het is gebleken dat onder normale omstandigheden op vele plaatsen
een vrij hoge afbraak en vervanging van collagene fibrillen plaatsvindt, waarbij collagenase geen of
nauwelijks een rol lijkt te spelen.

http://www.triticum.nl/nederlands/downloads/down_pdf/biologi...

AAAmedical
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 139
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacqueline van der Spek
56 mins
  -> dank je

agree  Will Matter
4 hrs
  -> dank je

3 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
collagenase


Explanation:
... huid en vergroot wrijven de kans op decubitus wanneer de huid al rood is. ... De in
Nederland verkrijgbare enzympreparaten voor wonden zijn collagenase en de ...
nhg.artsennet.nl/standaarden/M70/std.htm

Go to e.g.

http://www.huidziekten.nl/Private/Alfabet/CCframe.htm

for lots of dermatology related terms in Dutch


--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-24 18:37:44 (GMT)
--------------------------------------------------

Misschien kunt u overwegen om de diensten van een collega-vertaler in te huren.
Een serie van 13 vragen na elkaar is al een beetje van het goede teveel.
AAAmedical zal u ongetwijfeld graag bijstaan ;)


Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacqueline van der Spek
56 mins

agree  Will Matter
4 hrs

7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
collagenase


Explanation:
ik vermoed dat je het onvertaald kunt laten


internetreferentie:
Collagenase is an enzymatic debrider that cleans the wound of any dead tissue leaving the wound bed ready for healing


    Reference: http://www.smith-nephew.com/businesses/W_Collagenase.html
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacqueline van der Spek
53 mins

agree  Will Matter
4 hrs