ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Dutch » Medical (general)

sloughy

Dutch translation: gele wond

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:sloughy wound
Dutch translation:gele wond
Entered by: Antoinette Verburg

09:40 Nov 9, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Medical - Medical (general) / wound dressings
English term or phrase: sloughy
Uit een tekst over verschillende soorten wondverband:

'At first sloughy wounds may exude profusely and appear to worsen. This is a normal part of the cleansing process and should not cause concern provided there are no clinical signs of infection present'.

Dit is de complete alinea en er wordt verder niet over 'sloughy wounds' gerept.

Van Dale biedt met "als/met dood weefsel" helaas geen bijvoeglijk naamwoord, laat staan een attributief bijvoeglijk naamwoord.

'Slough' = 1. necrotic tissue in the process of separating from viable portions of the body. 2. to shed or cast off. (Dorland's Illustrated Med.Dic)
'To slough' = afstoten van dood weefsel (F.J. Mostert)

(Voor 'sloughING' geeft Mostert o.a. 'weefselnecrose';
Kerkhof geeft hiervoor 'korstvorming betreffend'.... )

Ik zit te denken aan 'necrotisch', maar heb het idee dat dit a. de lading niet dekt, b. een te 'dure' term is voor 'sloughy'.

Voor de liefhebbers is hier een plaatje te zien van een 'sloughy wound' (niet echt een aanrader voor wie nog aan het ontbijt zit...):
http://www.edu.rcsed.ac.uk/Wound Management/Sloughy wound.ht...
Antoinette Verburg
Netherlands
gele wond
Explanation:
Jouw ref. - ik heb wel even gekeken :-( - heeft het over een gele, visceuse laag. Laten er nou ook zgn. gele wonden bestaan!
Selected response from:

Harry Borsje
Netherlands
Grading comment
Hoi Harry, ik had deze mogelijkheid ook nagetrokken (inderdaad n.a.v. de tekst bij het onsmakelijke plaatje), maar had het om de e.o.a. reden verworpen. Kan echter totáál niet meer bedenken waaróm ook weer, dus laten we het hier maar gewoon op houden. Hartelijk dank, ook aan de andere meedenkers en meezoekers.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2gele wondHarry Borsje
3sterk vochtafgevendErik Boers
3afstervend
Maaike van Vlijmen
3exsuderende wonden
Katrien De Clercq


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
exsuderende wonden


Explanation:
Zou het hier niet over gaan ? "Sloughy wounds" kunnen worden behandeld met "alginate dressings" of "alginaatverbanden". Als je dan in het Nederlands "alginaatverbanden" opzoekt, dan zie je dat deze onder andere worden gebruikt voor exsuderende wonden ...

http://www.uzleuven.be/UZRoot/files/webeditor/Wondcasus_weke...

http://www.eurotec.nl/nl/woundmate.htm

http://www.decubitusozl.nl/pdf/art_pdf/wondzorg/12.pdf

Katrien De Clercq
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 39

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Harry Borsje: brontekst: sloughy wounds *may* exude profusely
36 mins

13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
afstervend


Explanation:
misschien een optie (ik heb maar niet naar het plaatje gekeken...)

--------------------------------------------------
Note added at 16 mins (2006-11-09 09:56:50 GMT)
--------------------------------------------------

hmm, in combinatie met wond klinkt het niet zo goed...

Maaike van Vlijmen
Germany
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

24 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
sloughy wound
gele wond


Explanation:
Jouw ref. - ik heb wel even gekeken :-( - heeft het over een gele, visceuse laag. Laten er nou ook zgn. gele wonden bestaan!



    Reference: http://www.medicijngebruik.nl/downloads/wondbehandeling_m.pd...
Harry Borsje
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 85
Grading comment
Hoi Harry, ik had deze mogelijkheid ook nagetrokken (inderdaad n.a.v. de tekst bij het onsmakelijke plaatje), maar had het om de e.o.a. reden verworpen. Kan echter totáál niet meer bedenken waaróm ook weer, dus laten we het hier maar gewoon op houden. Hartelijk dank, ook aan de andere meedenkers en meezoekers.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxreebecca: ik zou ook gaan voor gele wonden, de beschrijving klopt perfect!
35 mins

agree  Roos Kolkena: of:met geel beslag/ het gaat om het afstoten van het débris(dode huidcellen en bacterien)
21 hrs

48 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
sterk vochtafgevend


Explanation:
Op deze site http://www.molnlycke.com/item.asp?id=10882&lang=9&si=99 wordt een onderscheid gemaakt tussen droge necrotische wonde en sterk vochtafgevende wonde, en die worden op deze site http://www.tendra.com/item.asp?id=15076&lang=2&si=181 dry necrotic wound en sloughy wound genoemd.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-11-09 10:41:57 GMT)
--------------------------------------------------

Bij nader inzien - en n.a.v. Harry's terechte commentaar - denk ik dat hier toch "necrotisch" bedoeld wordt. Als je "necrotic or sloughy" intikt op Google, blijkt dat het vaak synoniemen zijn.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-11-09 10:48:53 GMT)
--------------------------------------------------

Bij nog naderder inzien is "wonde met geel beslag" ook een optie.
Zie http://wound.smith-nephew.com/nl/Product.asp?NodeId=3056 waar gesproken wordt van "wonden met geel beslag of necrotische wonden".

Erik Boers
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 32

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Harry Borsje: zie antwoord Katrien//necrotische wonden zijn zgn. zwarte wonden
3 mins
  -> Necrotische wonden blijken ook geel te kunnen zijn: http://64.233.183.104/search?q=cache:8WSgLGXoNPMJ:www.azbrug... Het wordt alsmaar boeiender!