KudoZ home » English to Dutch » Medical (general)

hip resurfacing

Dutch translation: heupresurfacing


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:hip resurfacing
Dutch translation:heupresurfacing
Entered by: Willemina Hagenauw

13:48 Mar 30, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Medical - Medical (general) / protheses
English term or phrase: hip resurfacing
Ik kom een aantal Nederlandse sites tegen waar "heupresurfacing" wordt gebruikt, maar is er een betere Nederlandse uitdrukking voor?
Willemina Hagenauw
***
Explanation:
volgens mij is 'heupresurfacing' de gangbare medische term voor de ingreep. In een niet-medische context spreekt men over de 'sportheup'
http://www.zorgvraaginnovatie.nl/index.php?option=com_conten...

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-03-30 15:14:53 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.zorgvraaginnovatie.nl/index.php?option=com_conten...

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-03-30 15:15:24 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.spaarneziekenhuis.nl/folders/497.pdf
Selected response from:

Roos Kolkena
Grading comment
Hartelijk dank aan iedereen die mij heeft geholpen. Heupresurfacing is inderdaad de beste "Nederlandse" oplossing volgens mij.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1***Roos Kolkena
3 +1heup-resurfacingOlav van Kessel
3hip resurfacing
Dennis Seine
2oppervlaktebehandeling van de heupJack den Haan


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
hip resurfacing


Explanation:
De meeste sites laten het onvertaald, en kiezen niet voor "heupresurfacing" of "heup resurfacing". Ik dacht in eerste instantie aan heupvervangende operatie, maar dat is een andere behandeling. Veel voorbeelden online als je zoekt naar Nederlandstalige pagina's met "hip resurfacing. Duidelijke link was www.heup.info. Sorry, vind het zelf ook nogal lelijk, maar het is niet anders...


    Reference: http://www.heup.info/infohoek/operaties/resurfacing_hip.asp
Dennis Seine
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
***


Explanation:
volgens mij is 'heupresurfacing' de gangbare medische term voor de ingreep. In een niet-medische context spreekt men over de 'sportheup'
http://www.zorgvraaginnovatie.nl/index.php?option=com_conten...

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-03-30 15:14:53 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.zorgvraaginnovatie.nl/index.php?option=com_conten...

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-03-30 15:15:24 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.spaarneziekenhuis.nl/folders/497.pdf

Roos Kolkena
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 54
Grading comment
Hartelijk dank aan iedereen die mij heeft geholpen. Heupresurfacing is inderdaad de beste "Nederlandse" oplossing volgens mij.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  vic voskuil: als vertalen niet gaat lukken, dan maar zo. al zou ik er hier voor de leesbaarheid wel een streepje tussen zetten
5 hrs
  -> bedankt Vic

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
heup-resurfacing


Explanation:
Ik zou 'hip' in ieder geval wel vertalen, maar verder kun je vrees ik niet gaan. 'Vernieuwen van heupoppervlak' is misschien mogelijk, maar of de doelgroep (?) dan nog weet wat wordt bedoeld, is de vraag. Da's altijd het lastige met (medische) technieken die ingeburgerd raken onder de Engelse term.

Olav van Kessel
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ron Willems: je doet als vertaler inderdaad niemand een plezier met zelfverzonnen en amper gebruikte vertalingen, hoe prachtig ook. dit geldt zeker voor materiaal dat op leken is gericht: die willen gewoon weten hoe iets heet...
55 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
oppervlaktebehandeling van de heup


Explanation:
Medisch Woordenboek [Mosterd/Bohn, Stafleu,Van Loghum]: to resurface = van een nieuw oppervlak voorzien.

Weinig google-ondersteuning voor 'oppervlaktebehandeling van de heup', en al helemaal niet voor een eventuele oplossing zoals 'laagvernieuwing'. Wel bijvoorbeeld:

http://www.orthopediegeldrop.nl/content.asp?id=168
"De Stanmore heup is de enige prothese waarvan de originele vorm en **oppervlaktebehandeling** door de jaren heen ongewijzigd is gebleven en toch uitstekende klinische resultaten heeft."

hoewel deze referentie eigenlijk betrekking heeft op de prothese, niet op de heup zelf. Low confidence dus :-(



Jack den Haan
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 94

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  vic voskuil: dappere poging, ik kon ook niks beters verzinnen dan slijtlaagprotheses, met nul resultaat
4 hrs
  -> Bedankt Vic.