KudoZ home » English to Dutch » Music

chromatic lower auxiliary note

Dutch translation: chromatische benedenliggende wisseltoon


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:chromatic lower auxiliary note
Dutch translation:chromatische benedenliggende wisseltoon
Entered by: vixen

12:08 May 22, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Music / Music
English term or phrase: chromatic lower auxiliary note
Muziekexamen.

Mark clearly on the score one example of the following.

A) a chromatic lower auxiliary note in the piano part.

De laatste term waar ik nog mee zit. Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt.
Shayna Barby
chromatische benedenliggende wisseltoon
Explanation:
Chromatisch van chromatiek (grieks: chroma, kleur)
De toepassing van de verhogingen en de verlagingen van de tonen van de diatonische toonladder. De chromatische toonladder verdeeld de octaaf in 12 gelijke halve tonen
http://home.quicknet.nl/mw/prive/poetisch/bandoneon.html

In het bovenstaande voorbeeld is te zien dat de wisseltoon niet per se toonladder eigen hoeft te zijn maar ook chromatisch mag zijn, oftewel met voortekens. De harmonie kan veranderen wanneer de wisseltoon weer terugkeert naar de oorspronkelijke noot.
http://www.bluehouse.nl/harmonie/versier.htm

Een populair figuurtje in zowel de klassieke als de lichte muziek is een noot die afgewisseld wordt met de bovenliggende en de benedenliggende wisseltoon. Dit wordt geïllustreerd in de eerste twee maten van voorbeeld 8. De blauwe noot in de derde maat kan enerzijds gezien worden als een wisseltoon, anderzijds is het gewoon een accoordnoot.
http://www.bluehouse.nl/harmonie/versier.htm


--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-22 14:12:29 (GMT)
--------------------------------------------------

Auxiliary Note - a variety of passing note that returns back to the note immediately before it
http://www.dolmetsch.com/defsa.htm
Selected response from:

vixen
Greece
Grading comment
Hartelijk dank.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3chromatische benedenliggende wisseltoon
vixen
3chromatische lagere hulp noot?
Ron Peek


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
chromatische lagere hulp noot?


Explanation:
Beste Sayna, dit is mijn suggestie. Het probleem is 'auxiliary' of 'auxiliary note'. Een zoektocht op www.googl.nl met 'chromatische noot' of 'chromatische noot piano' leverde enkele nuttige treffers op. Helaas niks voor 'chromatische lagere hulp noot'. Hopelijk kan iemand met muzikale achtergrond dit bevestigen.

Succes!



--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-22 14:07:28 (GMT)
--------------------------------------------------

Zie ook http://www.tpub.com/harmony/19.htm:

LOWER AUXILIARY
A lower auxiliary is a non-harmonic tone a step below two chord tones of the same pitch and appears in a weak rhythmic position. Lower auxiliaries may be chromatically altered to create a semitone when one does not appear diatonically.

Misschien dat dit je verder helpt?

Ron Peek
United Kingdom
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
chromatische benedenliggende wisseltoon


Explanation:
Chromatisch van chromatiek (grieks: chroma, kleur)
De toepassing van de verhogingen en de verlagingen van de tonen van de diatonische toonladder. De chromatische toonladder verdeeld de octaaf in 12 gelijke halve tonen
http://home.quicknet.nl/mw/prive/poetisch/bandoneon.html

In het bovenstaande voorbeeld is te zien dat de wisseltoon niet per se toonladder eigen hoeft te zijn maar ook chromatisch mag zijn, oftewel met voortekens. De harmonie kan veranderen wanneer de wisseltoon weer terugkeert naar de oorspronkelijke noot.
http://www.bluehouse.nl/harmonie/versier.htm

Een populair figuurtje in zowel de klassieke als de lichte muziek is een noot die afgewisseld wordt met de bovenliggende en de benedenliggende wisseltoon. Dit wordt geïllustreerd in de eerste twee maten van voorbeeld 8. De blauwe noot in de derde maat kan enerzijds gezien worden als een wisseltoon, anderzijds is het gewoon een accoordnoot.
http://www.bluehouse.nl/harmonie/versier.htm


--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-22 14:12:29 (GMT)
--------------------------------------------------

Auxiliary Note - a variety of passing note that returns back to the note immediately before it
http://www.dolmetsch.com/defsa.htm


vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12
Grading comment
Hartelijk dank.