KudoZ home » English to Dutch » Music

If they didn’t strum that 1,3,5 chord progression

Dutch translation: Als ze die I - III - V accoordprogressie niet konden spelen (tokkelen)


17:42 Feb 4, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Art/Literary - Music / Blues
English term or phrase: If they didn’t strum that 1,3,5 chord progression
Most of the legends I met played as a salve. If they didn’t strum that 1,3,5 chord progression, their heart would break and they’d die.
xxxgeenstijl
Netherlands
Dutch translation:Als ze die I - III - V accoordprogressie niet konden spelen (tokkelen)
Explanation:
Hiermee worden accoorden op de 1e, 3e en 5e trap van de toonladder bedoeld. Een toonladder heeft 7 trappen, op iedere trap kun je een accoord bouwen, waarbij je steeds één toon overslaat (bv C-E-G -evt B). Deze accoorden kunnen dan ook weer in verschillende liggingen gespeeld worden, waarbij de bovenste onder komt te liggen. Dit kun je dus vrij letterlijk vertalen, het zal voor iedere musicus volkomen duidelijk zijn.
Selected response from:

Mariella Duindam
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2Als ze die I - III - V accoordprogressie niet konden spelen (tokkelen)Mariella Duindam
5 +1als ze dat 1, 3, 5 akkoordenschema niet konden spelen
Eppo Schaap
4 +1als zij die 1-3-5 akkoordprogressie niet zouden spelenJack den Haan


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
if they didn’t strum that 1,3,5 chord progression
als zij die 1-3-5 akkoordprogressie niet zouden spelen


Explanation:
Zie bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Akkoordprogressie .

Jack den Haan
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 7

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lianne van de Ven: "zouden" is de juiste vorm in deze zin, en muzikale akkoorden worden met een "k" geschreven
15 mins
  -> Bedankt Lianne.

13 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
if they didn’t strum that 1,3,5 chord progression
Als ze die I - III - V accoordprogressie niet konden spelen (tokkelen)


Explanation:
Hiermee worden accoorden op de 1e, 3e en 5e trap van de toonladder bedoeld. Een toonladder heeft 7 trappen, op iedere trap kun je een accoord bouwen, waarbij je steeds één toon overslaat (bv C-E-G -evt B). Deze accoorden kunnen dan ook weer in verschillende liggingen gespeeld worden, waarbij de bovenste onder komt te liggen. Dit kun je dus vrij letterlijk vertalen, het zal voor iedere musicus volkomen duidelijk zijn.

Mariella Duindam
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Suzan Hamer: If they couldn't play music (as a salve or balm to their soul) their hearts would break . . .
14 mins

neutral  Lianne van de Ven: the source doesn't say "couldn't"// als het muzikanten zijn dan neem ik aan dat ze die progressies "kunnen" spelen... en het zou hun hart breken als ze ze niet zouden spelen....
16 mins

neutral  Eppo Schaap: Lianne jm, je kunt niet alles letterlijk vertalen... (als dat zo was waren wij al door computers vervangen!) Soms moet je het zo formuleren dat het in het Nederlands het meest vloeiend klinkt. Dit lijkt me geen verhaal met alleen wetenschappelijke feiten.
39 mins

agree  Jan Willem van Dormolen: Nog een streepje tussen V en akkoorden, dan is het goed. Al zou ik zelf 'schema' gebruiken ipv het wat ouderwetse 'progressie'. // Engels kent geen ander woord dan 'progression', althans niet in blues (wel in jazz, maar dat is andere context).
1 hr
  -> I completely agree, but that is the author's responsibility, not the translator's.

15 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
if they didn’t strum that 1,3,5 chord progression
als ze dat 1, 3, 5 akkoordenschema niet konden spelen


Explanation:
Typische muzikantentermen (ik ben er een). 1, 3 en 5 zijn akkoordtrappen in een schema (eigenlijk moeten die zelfs in romeinse cijfers, maar dan snapt niemand waar het over gaat waarschijnlijk).

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2009-02-04 20:43:28 GMT)
--------------------------------------------------

Inderdaad bestaat het 'echte' bluesschema uit I, IV en V, maar zijn we meer aan het redigeren.

Eppo Schaap
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen: Ik (ook muzikant, zoals je weet...) zou toch I-III-V-akkoordenschema schrijven. Voor leken is het toch niet begrijpelijk, Romeinse cijfers of niet...
1 hr
  -> Dank je, ja daar heb jij weer gelijk in...