KudoZ home » English to Dutch » Other

rubbing compound

Dutch translation: poetsmiddel


13:55 Feb 22, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Other / helmen
English term or phrase: rubbing compound
Betekent dit boenmiddel? Het is mijn eigen interpretatie van het woord en ik zou het graag bevestigd/gecorrigeerd willen zien.

Ik heb twee zinnetjes ter context:

'Rubbing compounds can be used for deep cleaning to remove many scratches and scuffs.'

'Over polishing with rubbing compounds can cause light abrasions which may dull the finish of your helmet.'

Bij voorbaat dank!
Alexandra Catharina Zijlstra
Dutch translation:poetsmiddel
Explanation:
beide benamingen wordt b.v. gebruikt voor 3M Perfect-It
Selected response from:

Harry Borsje
Netherlands
Grading comment
Ik hou het hierop, hartstikke bedankt iedereen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2poetsmiddelHarry Borsje
4polijstmiddel
vixen
4 -1schuurmiddel
Jacqueline van der Spek
2opwrijfmiddel
Wouter van Kampen


  

Answers


53 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
poetsmiddel


Explanation:
beide benamingen wordt b.v. gebruikt voor 3M Perfect-It


    Reference: http://www.eenzet.nl/automotive-proline_item_specs.asp?id=72...
Harry Borsje
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 156
Grading comment
Ik hou het hierop, hartstikke bedankt iedereen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jack den Haan
33 mins

agree  Wouter van Kampen: dit is prima
3 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
schuurmiddel


Explanation:
ik denk dat je met schuurmiddel eerder krasjes wegkrijgt dan met boen- of poetsmiddel.

HTH,
Jacqueline

Jacqueline van der Spek
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Harry Borsje: Moet je eens proberen om met Jif (of Vim voor de ouderen onder ons) je helm (of je auto) op te poetsen... ;-P
15 mins
  -> maar met Brasso koperpoets (voor de ouderen onder ons), ook schuurmiddel dus, krijg je het glas van je horloge weer helemaal krasvrij ;-) en echt niet matglas!

neutral  Jack den Haan: Deel de scepsis van Harry.
24 mins

disagree  Wouter van Kampen: schuren geeft krassen, per definitie
3 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
polijstmiddel


Explanation:
Lijkt me iets steviger dan het poetsmiddel van Harry en wat zachter dan het schuurmiddel van Jacqueline.

Nr 3 - Rubbing Compound, krachtig polijstmiddel
...
Commandant producten zijn perfect voor uw pré-restoratie (opfrissen van doffe lak etc), voor het verwijderen van spuitnevel en het onderhoud van sterk vervuilde carrosseriedelen.

Bij zwaar verweerde lak begint u met het licht polijsten met Nr 3, daarna afmaken met Nr 5. Vervolgens in de was zetten voor langdurige bescherming.
http://www.rustbuster.nl/Carroserie_onderhoud/Car_care.html

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-02-22 15:53:46 GMT)
--------------------------------------------------

N.a.v. commentaar van Jack:
Bovengenoemd middel is wellicht wat heftig voor een helm, maar ook tandpasta is in feite een polijstmiddel en schijnt heel goed te kunnen worden gebruikt om kleine krasjes e.d. weg te poetsen, volgens de reacties op onderstaand forum.
Zelf gebruik ik tandpasta wel eens om zilveren sieraden weer schoon te krijgen. ;-)
http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/24249

vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 54

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jack den Haan: Nou M., daar zou ik m'n BMW-motorhelm van destijds ruim ƒ1000 niet graag mee behandelen. Maar serieus: meer iets voor metaal, denk ik...
5 mins
  -> Ok, het moet dus wel een MILD polijstmiddel zijn.

neutral  Wouter van Kampen: met tandpasta kun je inderdaad wonderen verrichten. Echt waar :-)
2 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
opwrijfmiddel


Explanation:
:-)

Wouter van Kampen
Thailand
Native speaker of: Dutch