KudoZ home » English to Dutch » Other

sweatshops

Dutch translation: sweatshops / armzalige werkplaatsen, ateliers,...


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:sweatshops
Dutch translation:sweatshops / armzalige werkplaatsen, ateliers,...
Entered by: Evert DELOOF-SYS

12:04 Mar 12, 2002
English to Dutch translations [PRO]
English term or phrase: sweatshops
sweatshops (as used by companies like Gap, adidas, Nike, Old Navy)
cunninglinguist
Netherlands
sweatshops / armzalige werkplaatsen, ateliers,...
Explanation:
'Sweatshop(s)' geraakt meer en meer ingeburgerd in het Nederlands en mag je dus best onvertaald laten
Indien je echt een vertaling nodig hebt, kun je het bv. omschrijven door armzalige werkplaatsen/ateliers.

Voorbeelden:

... het einde van hun baan. Fabrieken en sweatshops in de textielsector worden langzamerhand
verplaatst naar ... Van de vele activiteiten die WAC verricht, volgt hier ...

www.solidariteit.nl/nummers/100/Solidariteit_start_campagne...

... in Tsjaad en Kameroen; van het broeikaseffect tot sweatshops. In de weken na 11
september zijn we er vele malen aan herinnerd dat Amerikanen niet echt goed ...

www.groene.nl/2001/0142/nk_antiglobaal.html
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3sweatshops / armzalige werkplaatsen, ateliers,...
Evert DELOOF-SYS
4sweatshops
Joep Muijs
4slavenhokShayna Barby
4naai-ateliersxxxtasman


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
sweatshops / armzalige werkplaatsen, ateliers,...


Explanation:
'Sweatshop(s)' geraakt meer en meer ingeburgerd in het Nederlands en mag je dus best onvertaald laten
Indien je echt een vertaling nodig hebt, kun je het bv. omschrijven door armzalige werkplaatsen/ateliers.

Voorbeelden:

... het einde van hun baan. Fabrieken en sweatshops in de textielsector worden langzamerhand
verplaatst naar ... Van de vele activiteiten die WAC verricht, volgt hier ...

www.solidariteit.nl/nummers/100/Solidariteit_start_campagne...

... in Tsjaad en Kameroen; van het broeikaseffect tot sweatshops. In de weken na 11
september zijn we er vele malen aan herinnerd dat Amerikanen niet echt goed ...

www.groene.nl/2001/0142/nk_antiglobaal.html

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Linda Ferwerda: ja, sweatshop laten staan
1 min

agree  GertV: Ik zou het ook onvertaald laten
3 mins

agree  Helena Staels: Best laat je deze term hier onvertaald, hoewel er toch wel een Nederlandse term zou moeten gevonden worden.
13 mins

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
slavenhok


Explanation:
Het gaat om fabrieken van giganten waarin de arbeiders (vaak vrouwen) uitgebuit worden en zeer slechte arbeidsomstandigheden moeten verduren.

Dwangarbeid dus.


    Reference: http://www.sp.nl/nieuws/tribune/200106/bh.stm
Shayna Barby
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 99

12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
naai-ateliers


Explanation:
Het kan volgens mij ook onvertaald gelaten worden, maar als u het toch wilt vertalen is het bovenstaande gangbaar. Wellicht met een toevoeging als "illegale" of "waar kinderen werken".

J.

xxxtasman
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 49

21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
sweatshops


Explanation:
Zoals mijn collega's al meldden, is deze termn al sterk ingeburgerd. Bovendien betreft het hier internationale bedrijven die de term hanteren (en er ook gebruik bvan maken?).

Joep Muijs
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 276