KudoZ home » English to Dutch » Other

gene flow

Dutch translation: genenoverdracht


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:gene flow
Dutch translation:genenoverdracht
Entered by: Evert DELOOF-SYS

13:49 Mar 22, 2002
English to Dutch translations [PRO]
/ genetic engineering
English term or phrase: gene flow
...gene flow to wild relatives will be inevitable if GE crops are grown on a commercial scale.

Is hier een aparte uitdrukking voor in het Nederlands? Misschien genenoverdracht of zo?
ntschanz
Netherlands
genenoverdracht
Explanation:
zou ik ook gebruiken

Voorbeeld:

... uit een organisme springen en een ander aansteken. Dit wordt 'horizontale genenoverdracht'
genoemd, de directe overbrenging van genetisch materiaal naar niet ...

www.wereldwijd.be/archief/0003-045.htm
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4genenoverdracht
Evert DELOOF-SYS
4genmigratie
joeky janusch
4gen verspreidingQuark
4genoverdracht
Titia Meesters


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
genenoverdracht


Explanation:
zou ik ook gebruiken

Voorbeeld:

... uit een organisme springen en een ander aansteken. Dit wordt 'horizontale genenoverdracht'
genoemd, de directe overbrenging van genetisch materiaal naar niet ...

www.wereldwijd.be/archief/0003-045.htm

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elisabeth Ghysels
15 mins

agree  Titia Meesters: klopt, maar 'aansteken' zou ik hier nooit gebruiken
45 mins

agree  GertV
1 hr

agree  vixen
1 hr

17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gen verspreiding


Explanation:
overdracht van ((gecultiveerde) planten-)genen op wilde variëteiten

Quark
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Titia Meesters: verspreiding is niet hetzelfde, omschrijving is wel ok
59 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
genoverdracht


Explanation:
wordt volgens mij vaker gebruikt dan genenoverdracht.
Zo bestaat ook genlokalisering, genmutatie, genfamilie, gentransfer (=geforceerde genoverdracht).


    ...eigen ervaring in het (DNA-)lab
    Pinkhof geneeskundig woordenboek
Titia Meesters
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 338

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
genmigratie


Explanation:
zie ref.


    cwisdb.cc.kuleuven.ac.be/research/P/3E00/project3E000391.htm
joeky janusch
Israel
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 230