KudoZ home » English to Dutch » Other

getting around and extracting text

Dutch translation: alle records opvragen en de tekst uitpakken


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:getting around and extracting text
Dutch translation:alle records opvragen en de tekst uitpakken
Entered by: Henk Peelen

14:46 Mar 27, 2002
English to Dutch translations [PRO]
/ software, interface help
English term or phrase: getting around and extracting text
This is an instruction, Windows 95 terminology.
Ellie Lormans
Netherlands
alle records opvragen en de tekst uitpakken
Explanation:
ik heb hiervoor woordenboek informatica en telecommunicatie (Sybex) als referentie gebruikt.
get = gegevens of een record opvragen door middel van een leesopdracht (read)
extract = extract, extraheren, uitpakken:onderdelen uit een samenstel halen, bijvoorbeeld bepaalde velden uit een database, bestanden uit een gecomprimeerd (gezipped of ingepakt) bestand.


Get around kan natuurlijk ook gewoon betekenen "overal zoeken"
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
In combinatie met een ander antwoord ben ik tot een vertaling gekomen. Dank je voor je uitleg!
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Hoe u het kopiëren van tekst onder de knie krijgt
Antoinette Verburg
4tekst overslaan en fragmenten/tekst overnemen
Anneken
4alle records opvragen en de tekst uitpakken
Henk Peelen
4het vermijden en het uittrekken van tekstNicolo


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
het vermijden en het uittrekken van tekst


Explanation:
getting around could be avoiding a problem here, not enough context to be sure

Nicolo
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 13

26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
alle records opvragen en de tekst uitpakken


Explanation:
ik heb hiervoor woordenboek informatica en telecommunicatie (Sybex) als referentie gebruikt.
get = gegevens of een record opvragen door middel van een leesopdracht (read)
extract = extract, extraheren, uitpakken:onderdelen uit een samenstel halen, bijvoorbeeld bepaalde velden uit een database, bestanden uit een gecomprimeerd (gezipped of ingepakt) bestand.


Get around kan natuurlijk ook gewoon betekenen "overal zoeken"


Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150
Grading comment
In combinatie met een ander antwoord ben ik tot een vertaling gekomen. Dank je voor je uitleg!

30 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tekst overslaan en fragmenten/tekst overnemen


Explanation:
lijkt me iets logischer, maar zonder context is dit echt giswerk.

Hopelijk heb je er wat aan!

Veel succes!

Anneken



    Van Dale E-N
Anneken
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 16

31 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Hoe u het kopiëren van tekst onder de knie krijgt


Explanation:
'Get around' is een synoniem van 'get the better of' (Merriam Webster).
'Extract' wordt gebruikt als synoniem van 'copy'. Zie bijv.:

'Extracting Text from a PDF File:
To copy a paragraph or longer passage from a PDF file, click on the Select Text button' (ref.2)



--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-27 15:21:35 (GMT)
--------------------------------------------------

Zie ook: \'How do I get around in Unix? You have the following methods available for getting around and administering your site\' (http://faq.clever.net/unixnav.htm)


    Reference: http://www.m-w.com/cgi-bin/dictionary
    Reference: http://www.ag.uiuc.edu/~vista/tutorial/extract.html
Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 1276