KudoZ home » English to Dutch » Other

pull-up resistor

Dutch translation: pull-up weerstand


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:pull-up resistor
Dutch translation:pull-up weerstand
Entered by: Linda Ferwerda

19:10 Apr 6, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Other
English term or phrase: pull-up resistor
Notice that the 10k pull-up resistor on the Terminal PCB will hold the ‘D1’ signal at +24VDC.
Linda Ferwerda
pull-up weerstand
Explanation:
Ik ben elektronicus van opleiding. Deze term wordt NOOIT vertaald naar het Nederlands. Als je dat wel doet zal geen enkele elektronicus nog begrijpen waarover je het hebt...
Selected response from:

Tony Vandenborn
Grading comment
Een beetje late reactie, ik zag dat de vraag nog openstond. Dank!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1pull-up weerstandTony Vandenborn
4Nivelleringsweerstanden
Roel Verschueren
2 +1optrekweerstandHarry Borsje


Discussion entries: 1





  

Answers


37 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Nivelleringsweerstanden


Explanation:
Pull-up resistors are used in the design of electronic logic circuits to ensure that inputs to logic systems settle at expected logic levels if external devices are disconnected. Pull-up resistors may also be used at the interface between two different types of logic devices, possibly operating at different power supply voltages.

Roel Verschueren
Austria
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Harry Borsje: Ik betwijfel of deze NL term past bij de EN uitleg, die uitsluitend betrekking heeft op logische schakelingen (TTL).
10 mins
  -> Dan kan je het ook nog opwaartse nivelleringsweerstand noemen als je dat wilt, maar optrekweerstand lijkt me werkelijk iets te fysisch voorkomt. Maar wie weet... heb je gelijk.

23 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
optrekweerstand


Explanation:
Erg letterlijk en slechts een handvol Googles... (maar wel in de juiste context en betekenis).


--------------------------------------------------
Note added at 59 mins (2007-04-06 20:09:43 GMT)
--------------------------------------------------

Probleem is dat de mensen in het vak het meestal bij de quasi-Engelse term houden. Dan krijg je dus vnl. pull-up weerstanden http://www.elomax.nl/site/pdf/i2csolution.pdf (wat dan weer eigenlijk pull-upweerstand zou moeten zijn).

Een goede verhandeling ook hier http://www.hobby.nl/~commodore-gg/transistortotcomputer.htm


Harry Borsje
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 156

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roel Verschueren: ok, ik heb gewoon een probleem met optrek. Wat gebruik je dan in het tegenovergestelde geval?
30 mins
  -> Zie added note

14 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
pull-up weerstand


Explanation:
Ik ben elektronicus van opleiding. Deze term wordt NOOIT vertaald naar het Nederlands. Als je dat wel doet zal geen enkele elektronicus nog begrijpen waarover je het hebt...

Tony Vandenborn
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 14
Grading comment
Een beetje late reactie, ik zag dat de vraag nog openstond. Dank!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Wouter van Kampen
19 hrs