KudoZ home » English to Dutch » Other

operative

Dutch translation: medewerker


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:operative
Dutch translation:medewerker
Entered by: Bart B. Van Bockstaele

09:20 Jun 3, 2002
English to Dutch translations [Non-PRO]
English term or phrase: operative
Een 'operative' van/voor een politieke partij.
Renate van den Bos
medewerker
Explanation:
Een operative betekent niets anders dan iemand die bepaalde handelingen verricht voor een bepaalde organisatie. Het gaat (haast) nooit (maar het kan wel!) over 'belangrijke' personen.

De persoon die affiches gaat hangen, is een operative.

Het woord operative wordt ook vaak gebruikt voor spionnen, vertegenwoordigers ed. Maar hier gaat het duidelijk gewoon over een medewerker.

Selected response from:

Bart B. Van Bockstaele
Canada
Grading comment
Ik had niet genoeg context gegeven; het gaat hier wel om een belangrijke persoon. Daarom gebruik ik 'vertegenwoordiger' in plaats van medewerker.
bedankt voor de hulp! Renate
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3medewerker
Bart B. Van Bockstaele
4 +1boegbeeldLinda Ferwerda


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
boegbeeld


Explanation:
Het boegbeeld van een politieke partij.

Een schot voor de boeg. Misschien helpt het je op weg.

Linda Ferwerda
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 715

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Joeri Van Liefferinge: inderdaad: belangrijk persoon, dus boegbeeld is hier prima, denk ik
1 min

neutral  Bart B. Van Bockstaele: Een operative *kan* een 'belangrijk' persoon zijn, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
42 mins

12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
medewerker


Explanation:
Een operative betekent niets anders dan iemand die bepaalde handelingen verricht voor een bepaalde organisatie. Het gaat (haast) nooit (maar het kan wel!) over 'belangrijke' personen.

De persoon die affiches gaat hangen, is een operative.

Het woord operative wordt ook vaak gebruikt voor spionnen, vertegenwoordigers ed. Maar hier gaat het duidelijk gewoon over een medewerker.



Bart B. Van Bockstaele
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 231
Grading comment
Ik had niet genoeg context gegeven; het gaat hier wel om een belangrijke persoon. Daarom gebruik ik 'vertegenwoordiger' in plaats van medewerker.
bedankt voor de hulp! Renate

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Evert DELOOF-SYS
11 mins
  -> Bedankt, Evert.

agree  Machiel van Veen
56 mins
  -> Thanks Machiel

agree  AAAmedical: hier inderdaad de beste optie
1 hr
  -> Bedankt