KudoZ home » English to Dutch » Other

GED

Dutch translation: [ mavo, havo en vwo voor volwassenen ]


14:59 Jun 7, 2002
English to Dutch translations [PRO]
English term or phrase: GED
In België is dit de "Middenjury". Hoe noemt dit in Nederland?
Anneken
Dutch translation:[ mavo, havo en vwo voor volwassenen ]
Explanation:
Dat systeem heb je - voor zover mij bekend - in Nederland niet. Als je alsnog je schooldiploma's wilt gaan halen dan moet je je inschrijven bij een school die mavo, havo of vwo voor volwassenen aanbiedt. Voor volwassenen is die opleiding meestal versneld en dat heet dan soms een sprintvwo, o.i.d.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-07 17:49:22 (GMT)
--------------------------------------------------

Opleidingen zijn altijd zo cultuurgebonden dat het meestal heel lastig is om daar een accurate en toch lekkere vertaling van te bedenken.
Selected response from:

Chris Hopley
Netherlands
Grading comment
Ik heb uiteindelijk vor de term 'examencommissie' gekozen, omdat het inderdaad moelijk te vertalen bleek. Petra, Anke & Chris bedankt voor de hulp!
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1colloquium doctumAnke Schwarz
2[ mavo, havo en vwo voor volwassenen ]
Chris Hopley
2moeder mavo, avondschool,TT&V


Discussion entries: 1





  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
moeder mavo, avondschool,


Explanation:
Dit is uiteraard gedateerd...misschien is er inmiddels een betere term gevonden voor mensen die hun school niet hebben afgemmakt en nu alsnog hun diploma (willen) behalen...


TT&V
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 60

2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
[ mavo, havo en vwo voor volwassenen ]


Explanation:
Dat systeem heb je - voor zover mij bekend - in Nederland niet. Als je alsnog je schooldiploma's wilt gaan halen dan moet je je inschrijven bij een school die mavo, havo of vwo voor volwassenen aanbiedt. Voor volwassenen is die opleiding meestal versneld en dat heet dan soms een sprintvwo, o.i.d.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-07 17:49:22 (GMT)
--------------------------------------------------

Opleidingen zijn altijd zo cultuurgebonden dat het meestal heel lastig is om daar een accurate en toch lekkere vertaling van te bedenken.


    Reference: http://www.novacollege.nl/units/educatie/open_ed.htm
    Reference: http://www.drenthecollege.nl/educatie/mahavwo/sprintvwo.html
Chris Hopley
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 785
Grading comment
Ik heb uiteindelijk vor de term 'examencommissie' gekozen, omdat het inderdaad moelijk te vertalen bleek. Petra, Anke & Chris bedankt voor de hulp!

1 day2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
colloquium doctum


Explanation:
Als je met GED bedoelt: general equivalency diploma. Als je in Nederland voor een bepaalde hogere (universitaire) opleiding niet de vereiste diploma´s hebt, kun je deze compenseren door een colloquium doctum oftewel een soort voorexamen te doen waarin je aantoont over de vereiste voorkennis/vaardigheden te beschikken.

Anke Schwarz
Netherlands
PRO pts in pair: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  TT&V: voorzover ik weet heeft GED betrekking op het highschool diploma equivalent (dus in Nl mavo, havo, or vwo.)
5 hrs