KudoZ home » English to Dutch » Other

industry best practices

Dutch translation: worden in de sector/bedrijfstak beschouwd als beste werkwijzen voor


07:13 Jul 2, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Other
English term or phrase: industry best practices
Corporate cards and M&E cards are industry best practices for payment services in most global markets.
sha
Dutch translation:worden in de sector/bedrijfstak beschouwd als beste werkwijzen voor
Explanation:
maar meestal wordt "best practices" onvertaald gelaten...
Selected response from:

Ron Willems
Grading comment
Thanks!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3worden in de sector/bedrijfstak beschouwd als beste werkwijzen voor
Ron Willems
4beste industriële praktijken
Kitty Brussaard
4goede praktijken in de sector
Luc Dielis
3huidige standaard (in de industrie/bedrijfstak)
Lianne van de Ven
3state-of-the-artHarry Borsje


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
are industry best practices for
worden in de sector/bedrijfstak beschouwd als beste werkwijzen voor


Explanation:
maar meestal wordt "best practices" onvertaald gelaten...

Ron Willems
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 181
Grading comment
Thanks!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Harry Borsje: Zie ook mijn antwoord
32 mins

agree  Kitty Brussaard
34 mins

agree  Jack den Haan: M.i. een mooie oplossing voor dit specifieke geval.
3 hrs

8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
goede praktijken in de sector


Language variant: goede praktijken in de sector

Explanation:
Zie vb. http://www.meta.fgov.be/publicationDefault.aspx?id=17760

Luc Dielis
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Kitty Brussaard: Je hebt best/good/bad practices en dit wordt dus ook vertaald als resp. beste/goede/slechte praktijken. In dit geval dus 'beste praktijken' :-)
18 mins

39 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
state-of-the-art


Explanation:
Eigenlijk kan ik me wel vinden in het antwoord van Ron. Ik vraag me echter af of 'industry' hier niet veel meer de betekenis heeft van 'technisch' (itt menselijk handelen) ipv dat het slaat op sector/bedrijfstak (hoe rijm je dat weer met 'in most global markets'? In dat geval is deze fraaie NL term misschien meer op zijn plaats.


Harry Borsje
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 156

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Kitty Brussaard: Dit heeft meer de betekenis van 'geavanceerd' terwijl bij 'best practices' eerder de nadruk ligt op werkwijzen die in praktijk het meest effectief bevonden zijn :-) / 'Industry' is eern ruimer begrip dan jij veronderstelt (cf. 'financial industry')!
5 mins
  -> Zie mijn overweging hierboven. Het feit dat Kluwer (jouw ref.) dit klakkeloos als industrieel vertaald, vind ik geen steekhoudend argument. Het gaat hier over credit cards.

40 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
beste industriële praktijken


Explanation:
Als je ervoor kiest om de gehele term 'letterlijk' te vertalen lijkt dit de beste optie. Zie ook onderstaande links. Je kunt de term ook gedeeltelijk vertalen als 'industriële best practices'. Een omschrijving zoals die van Ron is natuurlijk ook een goede oplossing :-)

... wetgeving en aan de beste industriële praktijken. •. Rapport met aanbevelingen binnen 5. werkdagen. •. Strikte vertrouwelijkheid wordt gegarandeerd.
www.rqa-europe.com/images/upload/pdfs/dutch_6283.pdf

Hoewel het aansluiten bij de industriële best practices voor de hand ligt, kunnen dergelijke cost management-systemen niet zomaar klakkeloos worden ...
financebase.kluwerfinancieelmanagement.nl/rp_abstract.asp?id=1762

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2008-07-02 11:11:04 GMT)
--------------------------------------------------

Oeps ... ik realiseer me nu dat dit feitelijk de vertaling is voor 'industrial best practices'. 'Industry' in 'industry best practices' verwijst naar industrie of (markt)sector in algemene zin. Daarom een vertaling gebruiken zoals die van Ron of eventueel: ... worden in de (financiele) sector beschouwd als beste praktijken (best practices) voor .....

23 maart 2007 ... een minimum beperkt worden terwijl de flexibiliteit van de diensten gewaarborgd is en de beste praktijken in de sector gevolgd worden. ...
sourcing.marqit.nl/newsitem.aspx?id=4320

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 31

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
huidige standaard (in de industrie/bedrijfstak)


Explanation:
Ik denk bij "best practice" aan "huidige standaard" in de industrie of huidige standaard/gebruiksprocedures.

To start off:
"What the &@$#* is a 'Best Practice' anyway?
As a profession we like to throw the term 'Best Practice' around quit a bit. But what the hell does this term really mean? Because I know that it does not mean any of the following;
* This way is the only way it will work
* This is the way that 'every one else' does it
* This has been proven to work the best
* ......."
http://devlicio.us/blogs/derik_whittaker/archive/2008/05/30/...

"Why are industry standards so important?
Many companies have processes certified to assure clients, candidates and staff that they produce the
highest quality service and operational efficiency. "
http://www.navigatorconsult.com/images/stories/content/bpc_a...

"This should be thought of as an “umbrella” document that allows standards, laws, regulations, codes and other applicable guidance to be easily in-
corporated into the elements of industry best practice."
http://www.icsca.org.au/pdfdocs/ICSCA_Industry_Best_Practice...

"leverage best practices optimaliseren van gebruiksprocedures"
http://www.proz.com/?sp=ksearch

Het wordt in de volgende twee gevallen onvertaald gelaten maar het gaat om de betekenis:
"Enerzijds kan geprobeerd worden om fad’s te degraderen tot helpdesks: alles wordt centraal gefaciliteerd en/of voorgeschreven; anderzijds kan geprobeerd worden om alle fad’s op te krikken tot het huidige ’best practice’ nivo of beter. Meng- en tussenvormen zijn natuurlijk mogelijk."
http://people.cs.uu.nl/henkp/work/nulmeting.pdf

"1 Wat zijn best practices gewasbescherming?
De best practices gewasbescherming zijn in 2004 opgesteld door Praktijkonderzoek Plant & Omgeving (PPO) en in 2006 voor de eerste keer geactualiseerd in samenwerking met LTO. PPO heeft dit uitgevoerd in opdracht van het ministerie van LNV en onder begeleiding van LNV, LTO, Agrodis en VEWIN in het kader van het Convenant Gewasbescherming."
http://library.wur.nl/way/bestanden/clc/1856112.pdf

Lianne van de Ven
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 35