KudoZ home » English to Dutch » Other

footprint

Dutch translation: aanwezigheid


08:21 Jul 2, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Other
English term or phrase: footprint
... payment solutions around the world, with the global footprint and top-tier services needed for our clients
sha
Dutch translation:aanwezigheid
Explanation:
wereldwijde aanwezigheid
Die footprint begint een aardig irritant alomtegenwoordig cliché te worden...
Selected response from:

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Grading comment
Aanwezigheid is precies goed in deze context. Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4aanwezigheid
Jan Willem van Dormolen
4mondiale voetafdruk
Kitty Brussaard


  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
aanwezigheid


Explanation:
wereldwijde aanwezigheid
Die footprint begint een aardig irritant alomtegenwoordig cliché te worden...

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 46
Grading comment
Aanwezigheid is precies goed in deze context. Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Harry Borsje: Met de footprint van een olifant in een porseleinkast wordt ons taalgevoel met voeten getreden...
37 mins
  -> Dank je wel.

agree  Bea Geenen
2 hrs
  -> Dank je wel.

agree  Erik Boers
4 hrs
  -> Dank je wel.

agree  Sindy Cremer
7 hrs
  -> Dank je wel.

26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
global footprint
mondiale voetafdruk


Explanation:
In het licht van de wereldwijde discussie over klimaatverandering verwijst 'global footprint' meestal naar de 'mondiale ecologische voetafdruk' die de mens door zijn (economisch) handelen op de aarde achterlaat, oftewel de gevolgen van het menselijk handelen voor het milieu.

--------------------------------------------------
Note added at 28 mins (2008-07-02 08:49:50 GMT)
--------------------------------------------------

NB. De verdere context moet uitwijzen of het hier inderdaad om een 'ecologische voetafdruk' gaat of meer in het algemeen om 'wereldwijde aanwezigheid' (zie antwoord Jan Willem).

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2008-07-02 11:31:14 GMT)
--------------------------------------------------

Zie ook mijn antwoord op Jan Willem's comment. Mocht het inderdaad zo zijn dat het hier gaat om de 'mondiale (ecologische) voetafdruk' van de 'payment services' dan heb je natuurlijk niet veel aan een letterlijke vertaling omdat het in de gegeven zin als bijvoeglijk naamwoord wordt gebruikt :-) Daarom zou ik kiezen voor een vertaling als 'ecologisch/maatschappelijk verantwoord' of 'duurzaam'.

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 31

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jan Willem van Dormolen: 'payment solutions', 'top-tier services', ik denk dat we veilig kunnen aannemen dat het hier niet om ecologie gaat.
47 mins
  -> Het concept van de 'mondiale ecologische voetafdruk' wordt zeer breed en in allerlei contexten gebruikt. Zo kan het hier best gaan om 'payment services' die naast 'top-tier' ook 'ecologisch verantwoord' zijn. Maatschappelijk verantwoord ondernemen dus :-)