KudoZ home » English to Dutch » Other

map against

Dutch translation: respectievelijk in tegenstelling staan tot


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:map against
Dutch translation:respectievelijk in tegenstelling staan tot
Entered by: Bryan Crumpler

17:36 Oct 16, 2002
English to Dutch translations [PRO]
/ information protection
English term or phrase: map against
Note how these (destruction, modification or unauthorized disclosure) mag against availability, integrity and confidentiality.
Kaat
respectievelijk 1. in strijd met 2. strijdig met 3. in tegenstelling staan met/tot
Explanation:
Ik heb een vergelijkbare zin gevonden die luidt als volgt:

IP User Awareness - Module 8
... Any destruction, modification, or unauthorized disclosure (please note how these
map against availability, integrity, and confidentiality) of such information ...
www-citc.chevron.com/infoprot/Training/ User_2002/content/Mod8/Module_8.htm - 17k - In cache

Als je het daarover hebt, zeg ik hetvolgende:

In wiskunde gebruiken we de uitdrukkingen "map onto", "map to" of "map against" wanneer we het over 'vergelijking' en 'tegenstelling' hebben.

In jouw stuk tekst wordt hier bedoeld dat door tegen "destruction", "modification" en "unauthorized disclosure" te beschermen zou je ook merken dat dit vergelijkbaar is met respectievelijk het aanbieden van "availability", "integrity" en "confidentiality".

Dus...

Als je bescheermt tegen vernietiging van informatie of gegevens (destruction) bied je dan "beschikbaarheid" (availability) van je informatie aan.

Als je beschermt tegen wijziging van belangrijke informatie of gegevens(modification) bied je "integriteit" (integrity) aan.

En, als je beschermt tegen ongeautoriseerde verspreiding van je contactgegevens enz. bied je "vertrouwelijkheid" aan.

Hierom denk ik dat je beter de volgende uitdrukkingen kunt gebruiken:

Merk hoe deze (A, B of C):

...respectievelijk in strijd met X, Y en Z zijn;
...respectievelijk strijdig met X, Y en Z;
...respectievelijk in tegenstelling staan met/tot X, Y en Z zijn;
...respectievelijk afsteken bij/tegen X, Y en Z; (als Henk al voorgesteld heeft)

waar X, Y en Z respectievelijk beschikbaarheid, inegriteit, en vertrouwlijkheid zijn. A, B en C zijn 'vernietiging', 'wijziging' en 'niet geautoriseerde verspreiding' natuurlijk.

Duidelijk?

Groetjes,
Bry


--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-17 04:49:52 (GMT)
--------------------------------------------------

enkele typos....

...respectievelijk strijdig met X, Y en Z _zijn_;
...respectievelijk in tegenstelling staan met/tot X, Y en Z (geen zijn);
Selected response from:

Bryan Crumpler
United States
Grading comment
Hartelijk dank.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2respectievelijk 1. in strijd met 2. strijdig met 3. in tegenstelling staan met/tot
Bryan Crumpler
4 +2tegengesteld zijn aan
Jos Essers
3 +3zich verhouden ten opzichte van
Elisabeth Ghysels
4 +1afsteken tegen
Henk Peelen


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
zich verhouden ten opzichte van


Explanation:
uiteraard niet gemakkelijk, daarvoor een referentie te vinden.
Groeten,

Nikolaus

Elisabeth Ghysels
PRO pts in pair: 149

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen
28 mins

agree  Chantal Henno
32 mins

agree  avantix
52 mins

agree  Leo te Braake | dutCHem: des te beter gevonden!
2 hrs

disagree  Bryan Crumpler: als ik me niet vergist ben denk ik dat het over respectievelijk vergelijking met elke individuele term gaat; niet over hoe elke _groep_ termen zich verhoudt ten opzichte van elkaar
8 hrs

41 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
tegengesteld zijn aan


Explanation:
elkaars tegengestelden, tegenpolen

Jos Essers
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 185

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bryan Crumpler: juist...
8 hrs

agree  Tina Vonhof
10 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
afsteken tegen


Explanation:
"map" is afbeelden in een grafiek. "map against" duidt dus op de verschillen tussen de genoemde eigenschappen die in een grafiek scherp zouden opvallen. Populair gezegde dus: afsteken tegen

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bryan Crumpler: ben per se niet eens met je uitleg, maar wel met je antwoord aangezijn die termen wel tegengestelden zijn
8 hrs

9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
respectievelijk 1. in strijd met 2. strijdig met 3. in tegenstelling staan met/tot


Explanation:
Ik heb een vergelijkbare zin gevonden die luidt als volgt:

IP User Awareness - Module 8
... Any destruction, modification, or unauthorized disclosure (please note how these
map against availability, integrity, and confidentiality) of such information ...
www-citc.chevron.com/infoprot/Training/ User_2002/content/Mod8/Module_8.htm - 17k - In cache

Als je het daarover hebt, zeg ik hetvolgende:

In wiskunde gebruiken we de uitdrukkingen "map onto", "map to" of "map against" wanneer we het over 'vergelijking' en 'tegenstelling' hebben.

In jouw stuk tekst wordt hier bedoeld dat door tegen "destruction", "modification" en "unauthorized disclosure" te beschermen zou je ook merken dat dit vergelijkbaar is met respectievelijk het aanbieden van "availability", "integrity" en "confidentiality".

Dus...

Als je bescheermt tegen vernietiging van informatie of gegevens (destruction) bied je dan "beschikbaarheid" (availability) van je informatie aan.

Als je beschermt tegen wijziging van belangrijke informatie of gegevens(modification) bied je "integriteit" (integrity) aan.

En, als je beschermt tegen ongeautoriseerde verspreiding van je contactgegevens enz. bied je "vertrouwelijkheid" aan.

Hierom denk ik dat je beter de volgende uitdrukkingen kunt gebruiken:

Merk hoe deze (A, B of C):

...respectievelijk in strijd met X, Y en Z zijn;
...respectievelijk strijdig met X, Y en Z;
...respectievelijk in tegenstelling staan met/tot X, Y en Z zijn;
...respectievelijk afsteken bij/tegen X, Y en Z; (als Henk al voorgesteld heeft)

waar X, Y en Z respectievelijk beschikbaarheid, inegriteit, en vertrouwlijkheid zijn. A, B en C zijn 'vernietiging', 'wijziging' en 'niet geautoriseerde verspreiding' natuurlijk.

Duidelijk?

Groetjes,
Bry


--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-17 04:49:52 (GMT)
--------------------------------------------------

enkele typos....

...respectievelijk strijdig met X, Y en Z _zijn_;
...respectievelijk in tegenstelling staan met/tot X, Y en Z (geen zijn);

Bryan Crumpler
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 108
Grading comment
Hartelijk dank.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: "in tegenstelling staan tot" lijkt mij het beste.
1 hr

agree  vixen: in tegenstelling staan tot
4 hrs