KudoZ home » English to Dutch » Other

watershed

Dutch translation: stroomgebied


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:watershed
Dutch translation:stroomgebied
Entered by: Henk Peelen

07:59 Oct 17, 2002
English to Dutch translations [PRO]
/ Verslag VN
English term or phrase: watershed
watershed planning, watershed protection.
"Reduce the risks of flooding and drought in vulnerable countries by, inter alia, promoting wetland and watershed protection and restoration, improved land-use planning, improving and applying more widely techniques and methodologies for assessing the potential adverse effects of climate change on wetlands and, as appropriate, assisting countries that are particularly vulnerable to those effects."
Renate van den Bos
stroomgebied
Explanation:
een masterplan opstellen voor de wateropslagcapaciteit van het stroomgebied, bescherming van het stroomgebied
"Verminder het risico op overstroming en droogte in kwetsbare landen door onder andere moeraslanden te stimuleren en de wateropslagmogelijkheden van stroomgebieden te beschermen en uit te breiden, ...
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Hartelijk dank, ook aan de overige brainstormers! Renate
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5stroomgebied
Henk Peelen
4 +3waterscheiding
joeky janusch
4 +2waterkeringLinda Ferwerda
5stroomgebiedjaapbak
4watersnood
Jos Essers


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
waterkering


Explanation:
Het is een gok, maar misschien helpt het je op weg.

Linda Ferwerda
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 715

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: verkeerde neus, volgens mij
40 mins

agree  Tina Vonhof
1 day17 hrs

5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
stroomgebied


Explanation:
een masterplan opstellen voor de wateropslagcapaciteit van het stroomgebied, bescherming van het stroomgebied
"Verminder het risico op overstroming en droogte in kwetsbare landen door onder andere moeraslanden te stimuleren en de wateropslagmogelijkheden van stroomgebieden te beschermen en uit te breiden, ...

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150
Grading comment
Hartelijk dank, ook aan de overige brainstormers! Renate

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxblomguib: dit is inderdaad wat er met de tekst bedoeld wordt (uit eigen ir. ervaring)
1 hr

agree  Meturgan: Dit is inderdaad wat bedoeld wordt, en daarom dient het zo vertaald te worden, maar opgemerkt mag worden dat de brontekst niet goed is geformuleerd.
1 hr

agree  Nadia Ellis: eveneens neerslaggebied
4 hrs
  -> weet ik, maar ik dacht dat stroomgebied vaker werd gebruikt (in ieder geval gebruik ik het zelf altijd).

agree  estenger
1 day3 hrs

agree  xxxGeoZoo
3 days4 hrs

53 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
waterscheiding


Explanation:
Volgens Van Dale E-N is het dit. Past dit in je context?
Heeft ook aardig wat hits op google

joeky janusch
Israel
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 230

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Meturgan: A watershed is an aria of high ground which divides two or more river systems, so that all streams on one side flow into one river and those on the other side flow into a different river; a technical use in geography. (Collins Cobuild)
49 mins

agree  Chris Hopley
1 hr

agree  Tina Vonhof
1 day16 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
watersnood


Explanation:
in dit geval tegen een watersnood-ramp. denk aan de delta werken, plannen en infrastructuur tegen een watersnoodramp

Jos Essers
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 185

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: snood vertalinkje, een beetje water derbij en het wordt best een ramp
3 hrs
  -> een -aardje naar zijn vaardje

disagree  Tina Vonhof: That would be a 'flood'.
1 day16 hrs

4 days   confidence: Answerer confidence 5/5
stroomgebied


Explanation:
The watershed (area)of a river is the American term for the area in which all precipitation runs off to that river.

jaapbak
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4