KudoZ home » English to Dutch » Other

crop art

Dutch translation: crop art / geometrische (en andere) motieven in het graan


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:crop art
Dutch translation:crop art / geometrische (en andere) motieven in het graan
Entered by: Joop Fraikin

12:51 Oct 28, 2002
English to Dutch translations [Non-PRO]
/ toerisme
English term or phrase: crop art
XXX is famous for its prehistory, stone circles and crop art.
Zijn dit graancirkels?
Willemina Hagenauw
crop art / geometrische (en andere) motieven in het graan
Explanation:
Hoe groot de "art" is doet er denk ik niet toe. Het gaat ook niet altijd om cirkels, zoals een kijkje op http://www.communityarts.net/readingroom/archive/cropart68.p... leert. Doet me sterk denken aan de "geometrische figuren" uit "Waren de Goden Kosmonauten" (E. von Däniken). Gaan ze in de tekst verder op die crop art in? Afhankelijk daarvan zou je kunnen kiezen voor een omschrijving als "geometrische en andere motieven in het graan". Overigens lijkt crop art ook wel gebruikt te worden, hoewel het wellicht niet meteen voor iedereen duidelijk zal zijn.
Selected response from:

Joop Fraikin
Grading comment
Hartelijk dank!

Willemina
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5graancirkelformatiesNadia Ellis
4 +1mozaïeken van granen
Henk Peelen
4 +1graankunst
Antoinette Verburg
4graan circles
Jos Essers
4crop art / geometrische (en andere) motieven in het graan
Joop Fraikin


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
mozaïeken van granen


Explanation:
zie ook onderstaande koppeling


    Reference: http://www.cropart.com/
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Egmont
23 hrs

17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
graan circles


Explanation:
Ik zou, gezien de context stone circles, inderdaad kiezen voor graan cirkels. Het is allemaal iets groeter dan de mozaiken van Henk, hierboven, hoe prachtig die ook zijn.


    Reference: http://www.stelling.nl/simpos/ufo.htm
Jos Essers
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 185

36 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
graankunst


Explanation:
Ik zou, net als in het Engels, in het midden laten of het om mozaïeken, cirkels of iets anders gaat, en de neutrale term 'graankunst' gebruiken.

Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 1276

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem
5 hrs

51 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
crop art / geometrische (en andere) motieven in het graan


Explanation:
Hoe groot de "art" is doet er denk ik niet toe. Het gaat ook niet altijd om cirkels, zoals een kijkje op http://www.communityarts.net/readingroom/archive/cropart68.p... leert. Doet me sterk denken aan de "geometrische figuren" uit "Waren de Goden Kosmonauten" (E. von Däniken). Gaan ze in de tekst verder op die crop art in? Afhankelijk daarvan zou je kunnen kiezen voor een omschrijving als "geometrische en andere motieven in het graan". Overigens lijkt crop art ook wel gebruikt te worden, hoewel het wellicht niet meteen voor iedereen duidelijk zal zijn.


    Reference: http://www.communityarts.net/readingroom/archive/cropart68.p...
Joop Fraikin
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 24
Grading comment
Hartelijk dank!

Willemina

11 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
graancirkelformaties


Explanation:
graancirkels and graancirkelformaties worden beiden gebruikt. Persoonlijk denk ik dat graancirkelformaties voor leken duidelijker aangeeft waar het om gaat.

http://www.dcca.nl/art/gll-nl.htm
Het zal zo ongeveer een jaar na de ontdekking van de Brummense graancirkel zijn geweest toen ik met Arie van Bodegom van de Oudheidkundige vereniging 'De Marke' uit Brummen rond de tafel ging zitten om te zien of de graancirkel wellicht op een leylijn lag of er iets mee te maken had. Dit omdat er in het verleden meerdere malen graancirkels op leylijnen of leycentra zijn gevonden. Ook deze graancirkel bleek geen uitzondering te zijn. Arie wist ook te vertellen dat er op het bewuste veld ooit prehistorische grafheuvels hadden gelegen die rond 1920 zijn afgegraven omdat er een weg opgehoogd moest worden.


http://home.wanadoo.nl/zefdamen/Constructions/Graancirkelrec...
Hoewel op zichzelf bijzonder spannend om te weten, zijn mijn reconstructies niet bedoeld om te achterhalen hoe graancirkelformaties in het echt worden gemaakt.
.. Hoe komen graancirkelconstructies tot stand?

Graancirkels bij TV Amsterdam
... grappenmakers? Een feit is echter, dat bepaalde graancirkelformaties
eenvoudigweg niet door mensenhanden vervaardigd kunnen worden. ...
www.skyspy.tv/zgraan.html - 18k - Cached - Similar pages
REAKTIES EN AANVULLINGEN

... Van sommige graancirkelformaties is bekend dat ze in omvang bleven groeien
doordat er vlak na het ontstaan ervan bijvoorbeeld nog een ring bijkwam. ...

www.aaaa.demon.nl/reakties.html - 45k - Cached - Similar pages
hypo
... er ook in geweest. Ik heb in de omgeving ook al eens eerder graancirkelformaties
ontdekt en aangemeld. De formatie bevindt zich ...
home.hetnet.nl/~cropcircle/crop2000/hypo.htm - 6k - Cached - Similar pages


Nadia Ellis
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 32