KudoZ home » English to Dutch » Other

environmental stewardship

Dutch translation: rentmeesterschap van het milieu


10:54 Jan 10, 2003
English to Dutch translations [PRO]
English term or phrase: environmental stewardship
The care and management of the property of another, i.e., the environment.
Hans Hereijgers
Dutch translation:rentmeesterschap van het milieu
Explanation:
"Het model van het 'rentmeesterschap' won vervolgens terrein. In de verhouding van de mens tot de natuur dient de mens als een goede rentmeester of goede econoom acht te slaan op de gevolgen van z'n handelen, ook als consument. De natuur heeft in die visie recht op een behoorlijke behandeling, al staat de mens nog wel in het middelpunt."(http://www.ddh.nl/nwd/2000/krant/pag10a.html). De term wordt ook gebruikt in een WERKDOCUMENT VAN DE DIENSTEN VAN DE COMMISSIE van DE EG.
Selected response from:

hirselina
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +8rentmeesterschap van het milieuhirselina
4 +5Milieubeheer, OmgevingsbeheerHavona
4milieu - bescherming
Jos Essers


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
milieu - bescherming


Explanation:
goed huisvaderschap ten aanzien van het milieu, omgeving

Jos Essers
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 185

17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
Milieubeheer, Omgevingsbeheer


Explanation:
De zorg voor en het beheer van het eigendom van een ander, te weten/dat wil zeggen het milieu/de omgeving.

My first response was "milieubeheer", but the fact that it says "the property of another" is rather strange in this context. "Omgevingsbeheer" is perhaps a better choice (less exclusive) - unless this is a text on environmental management (=milieubeheer).

HTH

Havona
Netherlands
PRO pts in pair: 74

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem
17 mins

agree  Evert DELOOF-SYS: milieubeheer
22 mins

agree  Satie
33 mins

agree  Peter Luyckx
7 hrs

agree  Quark
10 hrs

36 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +8
rentmeesterschap van het milieu


Explanation:
"Het model van het 'rentmeesterschap' won vervolgens terrein. In de verhouding van de mens tot de natuur dient de mens als een goede rentmeester of goede econoom acht te slaan op de gevolgen van z'n handelen, ook als consument. De natuur heeft in die visie recht op een behoorlijke behandeling, al staat de mens nog wel in het middelpunt."(http://www.ddh.nl/nwd/2000/krant/pag10a.html). De term wordt ook gebruikt in een WERKDOCUMENT VAN DE DIENSTEN VAN DE COMMISSIE van DE EG.

hirselina
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 331
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  peter van nieuwkoop
17 mins

agree  Elisabeth Toda-v.Galen
33 mins

agree  vixen
1 hr

agree  Ariser
3 hrs

agree  Saskia Steur
3 hrs

agree  Jan Verschoor
5 hrs

agree  Atty Peelen
1 day3 hrs

agree  David Nielson
1 day7 hrs