KudoZ home » English to Dutch » Other

customs allowance

Dutch translation: douanevrijstelling


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:customs allowance
Dutch translation:douanevrijstelling
Entered by: vixen

14:13 Mar 25, 2003
English to Dutch translations [PRO]
English term or phrase: customs allowance
Ik weet wat het betekent (datgene wat je mag invoeren in / uitvoeren uit een land), maar bestaat hier een term voor?
Renate van den Bos
douanevrijstelling
Explanation:
Volgens de tekst van de AGOA is het voor deze landen mogelijk tot in 2008 (en onder voorbehoud van een Amerikaanse wijziging) hun producten uit te voeren naar de VSA, met douanevrijstelling en zonder quota’s.
Selected response from:

vixen
Greece
Grading comment
Dankjewel!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +6douanevrijstelling
vixen
3vrijdom van douanerechten
Jacqueline van der Spek
2 -2douanetoelatingTony Vandenborn


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): -2
douanetoelating


Explanation:
Letterlijk vertaald.

Tony Vandenborn
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 313

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Herman te Loo: Dat is geen Nederlands
1 hr
  -> En waarom zou dat geen Nederlnds zijn? Je voert iets in of uit met 'customs allowance', met toestemming of toelating van de douane dus.

disagree  Leo te Braake | dutCHem: klinkt Vlaams, maar dat is even goed Nederlands (al zal IK het nooit gebruiken...)
8 hrs

8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
vrijdom van douanerechten


Explanation:
gokje

Jacqueline van der Spek
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 832

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Herman te Loo: 'vrijdom van invoerrechten' zou dan toch beter zijn
1 hr
  -> dat is m.i. hier wat te beperkt omdat het ook over uitvoer gaat

disagree  Toiny Van der Putte-Rademakers: Op de site van de Nederlandse douane heet dit: vrijstelling van douanerechten
1 hr
  -> toch nog 13 hits op google, dus het bestaat wel

agree  Leo te Braake | dutCHem: Kan ik ooit "douanevrijdom"gehoord hebben?
8 hrs
  -> ik dacht dat ik dat ook gehoord had, maar ik kon daar geen bewijs van vinden

52 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +6
douanevrijstelling


Explanation:
Volgens de tekst van de AGOA is het voor deze landen mogelijk tot in 2008 (en onder voorbehoud van een Amerikaanse wijziging) hun producten uit te voeren naar de VSA, met douanevrijstelling en zonder quota’s.



    Reference: http://www.obcebdbh.be/export/centre-information/publication...
vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 1509
Grading comment
Dankjewel!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Herman te Loo
24 mins

agree  Toiny Van der Putte-Rademakers: zie: http://www.belastingdienst.nl/9229237/faq/index.htm?1
1 hr

agree  Antoinette vH: ik neem aan dat dit woord voor individuele reizigers geldt, die bijv,. maximaal 1 liter wijn mogen invoeren
1 hr

agree  Marc Kuypers
1 hr

agree  Linda Ferwerda: helemaal!
4 hrs

agree  Tina Vonhof
11 hrs