KudoZ home » English to Dutch » Other

rubbing stone

Dutch translation: schuursteen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:rubbing stone
Dutch translation:schuursteen
Entered by: Saskia Steur

19:24 Mar 30, 2003
English to Dutch translations [PRO]
/ history of brickmaking
English term or phrase: rubbing stone
Special bricks were made for "rubbed and gauged" brickwork called rubbers or rubbing bricks. They were always rubbed on a rubbing stone on at least five isde to reduce them exactly the dimensions required.


Als iemand de juiste Nederlandse termen weet voor andere begrippen uit dit stuk, houd ik me ook aanbevolen.
Saskia Steur
schuursteen
Explanation:
Het betreft een historische techniek van baksteenwerk. Door kappen, schaven en schuren werden bakstenen precies op maat gebracht om ingewikkelde patronen en ornamenten te kunnen metselen. Het werk valt op door de hele dunne voegen die zijn gebruikt.

Als je langs oude herenhuizen loopt in bijvoorbeeld Maastricht en Wyck, en je kijkt langs de gevels omhoog en boven de entrees dan zie je je dit type werk regelmatig.
Selected response from:

Wouter van Kampen
Thailand
Grading comment
Hartelijk dank, dit is precies waar het om gaat!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5schuursteen
Wouter van Kampen
4slijpsteen
Madeleine van Zanten
3slijp- en schuursteen
AAAmedical


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
slijpsteen


Explanation:
--

Madeleine van Zanten
Switzerland
Native speaker of: Native in FrenchFrench
PRO pts in pair: 36

30 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
slijp- en schuursteen


Explanation:
De benaming hangt een beetje af van de korrelgrootte van het materiaal.

Deze stenen zijn vervaardigd uit silicon carbide of aluminiumoxide en zijn dan respectievelijk zwart of wit.

Volgende sites kan ik je i.v.m dit onderwerp aanraden:

http://www.enamellers.nl/a.htm
http://www.dinoclay.com/info/dict/mdpwefdu.rtf

Foto's zijn te vinden op onderstaande site:



    Reference: http://www.sydney-heath.co.uk/RUBBSTON.HTM
AAAmedical
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 139

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Wouter van Kampen: Dit zijn synthetische slijpstenen. Een rubbing zoals bedoeld in de context is een stuk natuursteen.
51 mins
  -> misschien synthetisch maar toch zelfde vertaling?

agree  joeky janusch: de vertaling is juist, de uitleg misschien niet van toepassing op dit onderwerp, maar de vertaling blijft juist!
10 hrs
  -> dank je

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
schuursteen


Explanation:
Het betreft een historische techniek van baksteenwerk. Door kappen, schaven en schuren werden bakstenen precies op maat gebracht om ingewikkelde patronen en ornamenten te kunnen metselen. Het werk valt op door de hele dunne voegen die zijn gebruikt.

Als je langs oude herenhuizen loopt in bijvoorbeeld Maastricht en Wyck, en je kijkt langs de gevels omhoog en boven de entrees dan zie je je dit type werk regelmatig.

Wouter van Kampen
Thailand
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 199
Grading comment
Hartelijk dank, dit is precies waar het om gaat!