KudoZ home » English to Dutch » Other

dance captain

Dutch translation: dance-captain


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:dance captain
Dutch translation:dance-captain
Entered by: Jacqueline van der Spek

08:49 Apr 2, 2003
English to Dutch translations [PRO]
/ dance
English term or phrase: dance captain
Het betreft hier de danseres die een showballet in Las Vegas leidt. Bij klassiek ballet zoiets als een prima donna, denk ik, maar hoe heet dat hier?
Herman te Loo
Dance-captain
Explanation:
Ik zou het onvertaald laten, omdat het een combinatie is van (assistent) choreograaf en "lead" danser. M.i. is er geen Nederlandse vertaling van.
Selected response from:

Jacqueline van der Spek
Netherlands
Grading comment
Zoiets vermoedde ik al, want het is natuurlijk iets typisch Amerikaans. Bovendien was de desbetreffende dame later ook in beeld (het gaat hier om een documentaire), en kreeg als Nederlands onderschrift de Amerikaanse term mee... Bedankt voor de moeite.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2hoofddanseres
AAAmedical
4 +1choreograaf/-grafeSerge L
4titelrolSaskia Steur
4Dance-captain
Jacqueline van der Spek


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
choreograaf/-grafe


Explanation:
even een omweg gemaakt via het FRans:
"Domaine(s) : - job titles
appellation d'emploi
- art
- leisure activities


anglais
français

choreographer
chorégraphe n.


Définition :
Choreographers create dances for film, theatre and television performances that convey stories, ideas and moods, and direct rehearsals for dancers to achieve desired interpretation.


Sous-entrée(s) :
quasi-synonyme(s)
dance captain"

Succes,

Serge L.


    Reference: http://www.granddictionnaire.com/btml/fra/R_MotClef/index800...
Serge L
PRO pts in pair: 392

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gerard de Noord: assistent-choreograaf
9 mins
  -> Bedankt Gerard!
The asker has declined this answer

30 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
hoofddanseres


Explanation:
hij/zij die een troep leidt op het podium

Alle dansen/songs of muziekstukken vertellen een verhaal. Dit wordt op een fascinerende manier gebracht. Je kan zien dat de dansers veel plezier hebben in hun werk. Het is hart werken en oefenen, want alles gaat echt perfect synchroon en vol passie. De oorspronkelijke hoofddanser Michael Flatley is uit de groep gegaan door onenigheid. Hij is een eigen groep begonnen en heeft zijn eerste show gehad onder de naam Lord of the Dance.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-02 10:23:07 (GMT)
--------------------------------------------------

sorry, internetreferentie vergeten vermelden

www.dvd-home.nl/review/divers/riverdance.htm


    Alle dansen/songs of muziekstukken vertellen een verhaal. Dit wordt op een fascinerende manier gebracht. Je kan zien dat
AAAmedical
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 139

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Massimo Lencioni
14 mins

agree  vixen
42 mins
  -> dank jullie

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Dance-captain


Explanation:
Ik zou het onvertaald laten, omdat het een combinatie is van (assistent) choreograaf en "lead" danser. M.i. is er geen Nederlandse vertaling van.


    Reference: http://www.theshowcompany.nl/html/wiepage.htm
    Reference: http://www.sissi.nl/Pages/cast1.html
Jacqueline van der Spek
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 832
Grading comment
Zoiets vermoedde ik al, want het is natuurlijk iets typisch Amerikaans. Bovendien was de desbetreffende dame later ook in beeld (het gaat hier om een documentaire), en kreeg als Nederlands onderschrift de Amerikaanse term mee... Bedankt voor de moeite.

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
titelrol


Explanation:
Een kleine function shift:
de titelrol dansen
de hoofdrol dansen

Er blijkt niet uit of het een man of vrouw betreft, dus dat moet je dan ook neutraal houden

Saskia Steur
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 379