KudoZ home » English to Dutch » Other

soft-spoken

Dutch translation: met zachte/vriendelijke stem


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:soft-spoken
Dutch translation:met zachte/vriendelijke stem
Entered by: Jacqueline van der Spek

13:51 May 22, 2003
English to Dutch translations [Non-PRO]
English term or phrase: soft-spoken
horoscoop
met zachte/vriendelijke stem
Explanation:
ik zie alleen het verband met de horoscoop niet echt.

HTH,
Jacqueline
Selected response from:

Jacqueline van der Spek
Netherlands
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4met zachte/vriendelijke stem
Jacqueline van der Spek
4 +3met zachte / vriendelijke stemSerge L
5met zachte stem
Marijke Mayer
4bedeesd, bescheiden
Antoinette vH
4zacht sprekendElisabeth Toda-v.Galen


  

Answers


1 min   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
met zachte / vriendelijke stem


Explanation:
Serge L.


    van Dale E-N
Serge L
PRO pts in pair: 392

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen
26 mins
  -> Bedankt Henk!

agree  Ammerins Moss
2 hrs
  -> Bedankt!

agree  Saskia Steur
3 hrs
  -> Bedankt Saskia!

2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
met zachte/vriendelijke stem


Explanation:
ik zie alleen het verband met de horoscoop niet echt.

HTH,
Jacqueline

Jacqueline van der Spek
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 832
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen
8 mins
  -> dank je wel, Jan Willem

agree  Marc Kuypers
18 mins
  -> dank je wel, Marc

agree  Henk Peelen: hij/zij is misschien bezig een hooroscoop uit te vinden
27 mins
  -> LOL!! Met vriendelijke stem zodat je niet schrikt van nare vooruitzichten??? Bedankt, Henk

agree  Saskia Steur
3 hrs
  -> dank je wel, Saskia

3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
zacht sprekend


Explanation:
unless you mean whispering= fluisterend



Elisabeth Toda-v.Galen
France
Native speaker of: Native in FrenchFrench
PRO pts in pair: 40

19 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
met zachte stem


Explanation:
wordt meestal in het Nederlands als bovenstaand omschreven. Kijk maar de onderstaande Google hits, een kleine bloemlezing uit meer dan 11000 hits.

Are you that wicked sorcerer found in all those Harry Potter books,
a Jack of Spades, Master of Sophistry,
so suave in speech, silver-tongued, soft spoken,
casting your sorcery over my soon-to-be-sooty soul?
http://www.burningword.com/forum/viewtopic.php?t=751

de Volkskrant - 'Het sturen van dreigbrieven is pas laf'
... Ogenschijnlijk rustig en met een zachte stem beantwoordt hij alle ... Met niemand - zijn
vriendin, beste vriend, moeder noch broer - sprak hij zijn grote ...
www.volkskrant.nl/binnenland/1048831433496.html


Preek van de week
... aardbeving. En als God met zachte stem sprak, als het suizen van een
briesje, bedekte hij zijn gezicht en ging hij luisteren. Als ...
dominicanen.be/preken/a11august.htm - 12k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

MagEzine - VDAB - Stemmen spreken
... Onderzoek wijst uit dat de luidheid en toonhoogte van een stem een waardeoordeel
met zich meedragen. zachte stem = onderwerpend; luide stem = dominant ...
www.vdab.be/magezine/feb03/stem.shtml - 13k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

BO BO Chinees/Nederlands woordenboek
... ÍÉùÏÂÆø. DI1 SHENG1 XIA4 QI4 (Ë×) met zachte stem en kruiperig/overgedienstig/slaafs.
µÍÉùÏÂÆøµØ¿ÒÇó. DI1 ...
home.planet.nl/~vrie0839/cnwb/c/DI1.HTM - 16k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Fragile Wing
... De zachte stem wordt hard en scherp. ... Niemand mag met mij spelen, want
dan worden de andere kinderen ook slecht en dat wil ik toch niet? ...
www.fragilewing.com/html/verhalen.htm - 10k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Schiffler: Suggestopedie in 25 punten
... door de lesgever Na de concerten, in de activeringsfase, leest de lesgever eerst
een zin in de doeltaal en voegt daar - met zachte stem - de vertaling aan toe. ...
www.katho.be/reno/impulsartikel4.htm - 9k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Handtamme Agaporniden
... Zachte achter­grondmuziek laat de vogel kalmeren. Spreek hem ook toe
met zachte stem en maak geen bruuske bewegingen voor de kooi. ...
www.agapornidenclub.be/handtamme_agaporniden.htm - 12k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Untitled Document
... Ik ben direct naar haar toe gereden toen ze me belde en met zachte
stem zei dat ze naar me verlangde. Daarna had ze opgehangen. ...
www.zijaanzij.nl/ezine/liefde/fantasieverlang.htm - 9k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Link exchange
... Wie is daar?" vroegen ze. "Ik ben het, je moeder," zei de wolf met een zachte
stem. ... Ik ben het, je moeder," zei de wolf met een zachte stem. ...
www.stack.nl/~dido/sprookje2.htm - 4k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Ons thuis sterken
... Toen onze Vader in de hemel de Heiland aan de wereld voorstelde, toonde
Hij hoe Hij de mensen koesterde door met zachte stem te spreken. ...
www.lds.org/conference/talk/display/ 0,5232,89-9-276-38,00.html - 24k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Roodkapje
... was dan Roodkapje. "Goedendag", zei hij met een aardige zachte stem
(nou ja: voor een wolf was het een zachte stem). "Wat ben jij ...
www.sprookjes.org/sb-roodkapje.html


--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-23 11:29:17 (GMT)
--------------------------------------------------

In het licht van de horoscoop had ik eigenlijk had ik willen zeggen:

bescheiden, zich op de achtergrond houdend, zich aan de omstandingheden aanpassen

Dat is de implicatie: de met zachte tem sprekende mensen worden met deze eigenschappen geassocieerd.

Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 624

11 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bedeesd, bescheiden


Explanation:
Wellicht is de letterlijke vertaling van "soft-spoken" niet van toepassing bij een horoscoop en zou een omschrijving van een karaktereigenschap zoals : Bescheiden, bedeesd, terughoudend
beter op zijn plaats kunnen zijn.
Figuratieve betekenis dus.

Antoinette vH
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 46