KudoZ home » English to Dutch » Other

opposites attract

Dutch translation: een confrontatie/combinatie van uitersten


09:30 May 27, 2003
English to Dutch translations [PRO]
/ Mode
English term or phrase: opposites attract
Ik ben een tekst aan het vertalen over een kledingcollectie. De uitdrukking 'opposites attract' wordt gebruikt voor de ontwerpen die zijn samengesteld uit folklore uit verschillende delen van de wereld(uitgebeeld als een stierenvechter die vecht met een Chinese draak).
Men wil dus aangeven dat uitersten elkaar aantrekken, maar wie weet hier een mooie omschrijving voor?
Renate van den Bos
Dutch translation:een confrontatie/combinatie van uitersten
Explanation:
hth,
Jacqueline
Selected response from:

Jacqueline van der Spek
Netherlands
Grading comment
'Een combinatie van uitersten'... ik vind dit een hele mooie oplossing! Bedankt, ook de anderen voor hun suggesties! Renate
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2tegenpolen trekken mekaar aanTony Vandenborn
5 +1tegenpolen
Jan Willem van Dormolen
5. . . elkaars tegenpolen . . .komen elkaar nu tegen
Marijke Mayer
4uitersten trekken elkaar aan
vixen
3een confrontatie/combinatie van uitersten
Jacqueline van der Spek


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
tegenpolen trekken mekaar aan


Explanation:
Net als bij magneten...

Tony Vandenborn
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 313

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  vixen: maar dan wel 'elkaar' ipv 'mekaar'
4 mins

agree  Serge L: Met als extraatje de dubbele betekenis van "aantrekken"...
22 mins

5 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
tegenpolen


Explanation:
De Nederlandse uitdrukking is 'tegenpolen trekken elkaar aan', maar omdat het hier om een soort van reclame/typering gaat, is 'tegenpolen' een hele mooie, die lekker 'bekt'.

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1680

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Shayna Barby
3 mins

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
uitersten trekken elkaar aan


Explanation:
is ook in het Nederlands een heel gangbare uitdrukking.

vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 1509

36 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
een confrontatie/combinatie van uitersten


Explanation:
hth,
Jacqueline

Jacqueline van der Spek
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 832
Grading comment
'Een combinatie van uitersten'... ik vind dit een hele mooie oplossing! Bedankt, ook de anderen voor hun suggesties! Renate

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
. . . elkaars tegenpolen . . .komen elkaar nu tegen


Explanation:
Wat leuk, mag je zelf tekst schrijven?

Zomaar een gok:
Een stierenvechter en een Mandarijnse draak, normaalgesproken elkaars tegenpolen, komen elkaar nu tegen.

Clem Schouwenaars en de vrouwen
... wat ze bij de "ik" mist: begrip, waardering, genegenheid. De "ik" en Erno Gras zijn
elkaars tegenpolen. Maar misschien kunnen die tegenpolen elkaar tegenkomen ...
members.lycos.nl/hans_hamburger/ Clem%20Schouwenaars%20en%20de%20vrouwen.html

Er zijn ruim 1400 Googletjes met elkaars tegenpolen/tegenpolen van elkaar.

Catharina's Astrologie Pagina's ~ astrologie en seks: Vissen
... kunnen in principe zalig met elkaar vrijen ... Maagd, -, zijn elkaars tegenpolen, levert
uiteindelijk ergernis en ... aantrekkingskracht zorgen, maar ze begrijpen elkaar ...
www.catharinaweb.nl/astrologie/seks-vissen.htm

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-27 11:50:16 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Ik vond net een aantal mooie woorden die hier van toepassing kunnen zijn op de stierenvechter en de draak:

\"komen samen in een wervelende sensatie en worden zij zo meer een tweeëenheid dan elkaars tegenpolen\"

stichting LaMelis - We go square (fragmenten van recensies)
... ego. Sport en kunst komen samen in een wervelende sensatie. [.... ... Toch
werden zij zo meer een tweeëenheid dan elkaars tegenpolen. Een ...
www.lamelis.nl/wego02.html

Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 624