ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Dutch » Other

baking soda

Dutch translation: bakpoeder

16:47 Jun 21, 2003
English to Dutch translations [Non-PRO]
English term or phrase: baking soda
baking a cake
Ylonka
Dutch translation:bakpoeder
Explanation:
dit is gewoon het rijsmiddel wat in de volksmond bakpoeder genoemd wordt.

In Frankrijk is het bicarbonate de soude : soda bicarbonaat

--------------------------------------------------
Note added at 2003-06-23 08:39:58 (GMT)
--------------------------------------------------

Het hangt allemaal af van wat je wilt; wil je de preciese vertaling van baksoda hebben, of wil je alleen een cake bakken.

Ik heb een beetje gekeken op google met trefwoorden

\"cake\" en \"baksoda\" : 1 recept

\"cake\" en \"bakpoeder\" : 392 recepten

\"cake\" en \"zuiveringszout\" : 34

\"cake\" en \"maagzout\" : 8

Selected response from:

Elisabeth Toda-v.Galen
France
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +8bakpoeder
Elisabeth Toda-v.Galen
5 +1Natriumbicarbonaat (baksoda)
vixen
4 +2zuiveringszoutIDEAD Transl
5 +1maagzout
joeky janusch
5zuiveringszout; bak ammoniak
Sven Petersson
4baksodaLinda Ferwerda


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
baksoda


Explanation:
verschillende hits op Google, al is het voor mij ook nieuw! Misschien bak ik te weinig...

Linda Ferwerda
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 715

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Anja Mielonen: baksoda, sodu
3 hrs

disagree  xxxGeoZoo: sorry, ik was te snel,moet disagree zijn
12 hrs

agree  vixen: baksoda of natriumbicarbonaat
1 day16 hrs

24 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
zuiveringszout; bak ammoniak


Explanation:
See references!


    Reference: http://www.xs4all.nl/~wmbraam/home/bramen_muffins.htm
    Reference: http://www.lens-fitzgerald.com/carrot/
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 165

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxGeoZoo
12 hrs
  -> Thank you very much!

disagree  Jan Willem van Dormolen: Geen spullen die ik in mijn eten zou willen stoppen
14 hrs
  -> Me neither, but that does not invalidate the translation!

disagree  vixen: wel zuiveringszout; geen bakammoniak (ammoniumbicarbonaat)
1 day16 hrs

agree  Hermans: E500 is onschadelijk. Ook goed voor de maag
1982 days

38 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +8
bakpoeder


Explanation:
dit is gewoon het rijsmiddel wat in de volksmond bakpoeder genoemd wordt.

In Frankrijk is het bicarbonate de soude : soda bicarbonaat

--------------------------------------------------
Note added at 2003-06-23 08:39:58 (GMT)
--------------------------------------------------

Het hangt allemaal af van wat je wilt; wil je de preciese vertaling van baksoda hebben, of wil je alleen een cake bakken.

Ik heb een beetje gekeken op google met trefwoorden

\"cake\" en \"baksoda\" : 1 recept

\"cake\" en \"bakpoeder\" : 392 recepten

\"cake\" en \"zuiveringszout\" : 34

\"cake\" en \"maagzout\" : 8



Elisabeth Toda-v.Galen
France
Native speaker of: Native in FrenchFrench
PRO pts in pair: 40
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Saskia Steur: Dit is inderdaad wat er bedoeld wordt
10 mins

agree  Jacqueline van der Spek
37 mins

agree  Anja Mielonen
2 hrs

agree  Benny Raemaekers
2 hrs

neutral  Tina Vonhof: baking soda = sodium bicarbonate; baking powder = monocalcium phosphate + starch + sodium bicarbonate. Sometimes recipes call for baking powder, other times for baking soda.
8 hrs
  -> In Canada misschien maar in de landen waar ik gewoond (en altijd veel gekookt) heb wordt alles samengevat onder "bakpoeder". Nooit "baksoda" gezien.

agree  Frank Hesse
8 hrs

agree  xxxGeoZoo
12 hrs

agree  Jan Willem van Dormolen: Ik denk het ook, al zegt mijn woordenboek dat het dan 'baking powder' zou moeten zijn.
14 hrs

agree  Peter Leistra
16 hrs

agree  Quark
16 hrs

agree  Leo te Braake | dutCHem: bicarbonate de soude is NATRIUM bicarbonaat (dit is mijn vak!). Verder VERMOED ik, dat verder Tina gelijk heeft (ik weet niks van koken etc)
1 day4 hrs

agree  Elise Jansen
1 day13 hrs

disagree  xxxNicolette Ri: ik denk dat VeerleO gelijk heeft, zie hieronder
1 day14 hrs
  -> iedereen heeft gelijk, baksoda IS natriumbicarbonaat, baksoda, maagzout of zuiveringszout ,maar als jij een cake bakt, wat gebruik je dan ?

disagree  Sven Petersson: NOT the same thing! See http://www.joyofbaking.com/bakingsoda.html
1 day15 hrs
  -> they CONTAIN the same ingredient : soda bicarbonate

disagree  vixen: dit is niet hetzelffde
1 day15 hrs
  -> 't is me wel allemaal wel goed, dit wordt belachelijk. Alle informatie staat op deze pagina, dus Ylonka kan in alle rust haar keuze maken (als ze daar nog zin in heeft natuurlijk...) ;-O

50 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
maagzout


Explanation:
English Term Dutch Term
almond paste amandelspijs
baking powder bakpoeder
baking soda maagzout
bread crumbs paneermeel
cake and pie garnish garnituur
chocolate glaze chocolateglazuur
fruit glaze vruchteglazuur
clear fruit glaze helder
red fruit glaze rood
cereal grains granen
amaranth amaranth



    www.sproet.com/receptenlog/archives/ engels%20nederlandse%20keuken%20en%20voedseltermen.htm
joeky janusch
Israel
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 230

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  vixen: maagzout of natriumbicarbonaat
1 day16 hrs

1 day13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
zuiveringszout


Explanation:
Zuiveringszout (ook volgens Van Dale EN-NL trouwens). Zie ook verschillende hits op Google met recepten waarin zuiveringszout wordt gebruikt (in tegenstelling tot bakpoeder).
Zuiveringszout (natriumbicarbonaat) is een rijsmiddel; het vervangt bakpoeder en gist. Wrijf het door een zeefje als er klontjes in zitten. Enkele tips:
Het zuur worden van melk kunt u voorkomen met een snufje zuiveringszout.
Roze zalm blijft mooi van kleur als u aan het kookwater wat zuiveringszout toevoegt.
Pannenkoeken zijn lichter verteerbaar als u in het deeg een snufje zuiveringszout verwerkt.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-06-23 06:21:14 (GMT)
--------------------------------------------------

Andere referentie, wel een Engels artikel, waarin duidelijk het verschil tussen baking powder\' (bakpoeder) en \'baking soda\' (zuiveringszout) wordt aangetoond: http://www.suite101.com/article.cfm/5295/63480.
Omdat baking soda in België en Nederland moeilijk te verkrijgen is (enkel bij de drogist of apotheker) kun je het meestal wel vervangen door bakpoeder.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-06-23 06:32:14 (GMT)
--------------------------------------------------

Het kan ook wel worden vertaald door \'maagzout\': http://www.goldweb.nl/culinair/kterm/kt075.htm. Ook nog: http://www.sproet.com/receptenlog/archives/engels nederlands...
Hoewel \'zuiveringszout\' in recepten blijkbaar de voorkeur geniet. Zie hits op Google.


    Reference: http://www.hollandsepot.dordt.nl/producten/producten.htm
IDEAD Transl
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxNicolette Ri: zuiveringszout of baksoda, zie http://www.voedsel.net/e/500a.htm.
1 hr
  -> inderdaad, baksoda is een ander synoniem

agree  vixen: zuiveringszout of natriumbicarbonaat
3 hrs

1 day16 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Natriumbicarbonaat (baksoda)


Explanation:
Baking soda, oftewel "bicarbonate of soda" is in het Nederlands inderdaad onder verschillende namen bekend:

- natriumbicarbonaat (=samenstelling)
- baksoda
- dubbelkoolzure soda
- zuiveringszout
- maagzout

Zoals diverse mensen al aangaven, is baksoda niet hetzelfde als bakpoeder. Zoals Tina terecht aangaf, is natriumbicarbonaat een onderdeel van bakpoeder.

Omdat het middel in Nederland minder bekend is, zou ik als vertaling "natriumbicarbonaat (baksoda)" geven om duidelijk te maken wat er in zit.

Badsoda wordt in Engeland vaker gebruikt dan in Nederland. Het wordt vooral veel gebruikt in scones, doughnuts en muffins.

Zelf gebruik ik het bij het bakken van zuurdesembrood, omdat het de zure smaak tegengaat.

Deze eigenschap verklaart ook waarom het soms ook wel maagzout wordt genoemd. Het kan bij maagpijn worden gebruikt om het maagzuur te neutraliseren.

Natriumbicarbonaat kan ook worden gebruikt om bijvoorbeeld vlekken van theepotten te halen of om koelkasten en vloerbedekking te reinigen. Vandaar dat het ook wel wordt aangeduidt als zuiveringszout.

Zelf koop ik het natriumcarbonaat altijd bij de toko, waar het meestal onder de Engelse naam, baking powder, wordt verkocht.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-06-23 09:38:26 (GMT)
--------------------------------------------------

Natriumbicarbonaat = dubbelkoolzure soda en is gewoon maagzout. Natriumbicarbonaat is onmisbaar om het deeg te doen rijzen. Speciaal voor licht, zacht en smeuïg gebak. Bij het merk Bicar (in België) staat op de verpakking: 1 Koffielepel per 500 gram deeg Het wordt ook gebruikt in groene groenten om ze groen te houden.( een snuifje maagzout per liter water)
http://www.goldweb.nl/culinair/kterm/kt075.htm

Basis Cookie Mix:
Ongebleekt verrijkt tarwemeel (verrijkt met Niacine, IJzer,Thiaminemononitraat, Riboflavine), geraffineerde Suiker, Bruine Suiker, gedeeltelijkgehydrogeneerde Canola Olie met mono- en di-glyceriden, vaste eibestanddelen, vasteglucosestroop Zout, Natriumbicarbonaat, Natuurlijke smaakstoffen, Lecithine
http://www.nutritionforlife.com/Europe/pdfs/BD/data/Basic Fo...

vixen
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 1501

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxNicolette Ri: dit lijkt me de beste formulering, bij zuiveringszout denk je gauw aan maagpoeder
5 mins
  -> Bedankt Nicolette. Het is altijd lastig om zo'n term met veel varianten eenduidig te vertalen.