KudoZ home » English to Dutch » Other

lost work day (LWD) incident

Dutch translation: voorval met verzuim


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:lost work day incident
Dutch translation:voorval met verzuim
Entered by: Sandra van Bijsterveld

17:10 Jul 1, 2003
English to Dutch translations [PRO]
English term or phrase: lost work day (LWD) incident
Als ik het goed begrijp, gaat het om een bedrijfsongeval waardoor een werknemer minimaal één dag niet kan werken. Kan iemand mij helpen aan de gebruikelijke term hiervoor in het Nederlands?
Sandra van Bijsterveld
Netherlands
voorval met verzuim
Explanation:
dat was indertijd de term in ons bedrijf
Selected response from:

Leo te Braake | dutCHem
Grading comment
Mooi, compact... dank je! Iedereen bedankt voor zijn of haar inbreng.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1voorval met verzuim
Leo te Braake | dutCHem
5verloren werkdag incident
Ramon Somoza
4ongeval op het werk dat tot ziekteverzuim leidtMeturgan
3bedrijfsongeval met minimaal één verzuimdag
Henk Peelen
3verloren werkdag door bedrijfsongevalxxxGeoZoo


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ongeval op het werk dat tot ziekteverzuim leidt


Explanation:
gebeurtenis(sen) (op het werk) dat/die ziekteverzuim tot gevolg heeft/hebben (.....)

In de loop van 1998 waren er 4,7 miljoen ongevallen op het werk
die geleid hebben tot een ziekteverzuim van meer dan drie dagen.

Het aantal verloren werkdagen in de EU vanwege
arbeidsongevallen op het werk werd voor de jaren 1998 en 1999
geschat op 150 miljoen. Nog eens 350 miljoen werkdagen gingen
verloren door arbeidsgebonden gezondheidsproblemen. In totaal
bedroeg de ‘rekening’ 500 miljoen dagen per jaar.
(......)

Ongevallen op het werk die leiden tot een ziekteverzuim van meer dan 3 dagen (.......)

Europese Statistieken over ongevallen op het werk
(ESAW) – Eurostat.
In het ESAW-project werden alle ongevallen opgenomen die
geleid hebben tot een ziekteverzuim van meer dan drie kalenderdagen. Een ongeval op het werk wordt gedefinieerd als
een “losstaande gebeurtenis tijdens het werk die aanleiding
geeft tot fysiek of mentaal lijden”. Dit sluit gevallen van acute
vergiftiging en opzettelijk handelen van derden in maar zich zelf
aangedane verwondingen en ongevallen op weg van en naar het
werk (pendelongevallen) uit. “Tijdens het werk” betekent bij de
uitoefening van een beroepsactiviteit of tijdens de arbeidstijd.
Hiertoe behoren verkeersongevallen tijdens het werk. Een
dodelijk ongeval wordt gedefinieerd als een ongeval dat binnen
een jaar na de dag van het ongeval tot de dood van het
slachtoffer leidt. Naargelang de rapportageprocedures in de
lidstaten (al dan niet op verzekeringen gebaseerde systemen)
variëren de cijfers voor ongevallen op het werk. In het algemeen
zijn de cijfers voor gerapporteerde gevallen zeer hoog bij op
verzekeringen gebaseerde systemen en worden geschat rond
100%. Niet op verzekeringen gebaseerde systemen kennen
slechts een gemiddelde rapportage van in het algemeen 30 à
50% voor alle economische sectoren samen. De uit beide
bronnen, te weten op basis van verzekeringen en niet op basis
van verzekeringen verkregen en overeenkomstig het aantal
gerapporteerde gevallen gecorrigeerde gegevens, zijn geheel
niet vergelijkbaar.





http://216.239.39.100/search?q=cache:nH0SI7mUUJgJ:agency.osh...


--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-01 19:20:57 (GMT)
--------------------------------------------------

http://agency.osha.eu.int/publications/factsheets/19/nl/FACT...


    Reference: http://216.239.39.100/search?q=cache:nH0SI7mUUJgJ:agency.osh...
    Zie de complete URL boven
Meturgan
Hungary
PRO pts in pair: 223

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
verloren werkdag incident


Explanation:
Zo gewoon. "(lwd)" zou ik helemaal niet vertalen.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 19 mins (2003-07-01 19:30:30 GMT)
--------------------------------------------------

of \"incident dat tot een verloren werkdag\" leidt, on Meturgan een plezier to doen ;-)

Ramon Somoza
Spain
Native speaker of: Native in SpanishSpanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 11

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Meturgan: Is dat een incident over werkdag dat verloren gegaan is?
48 mins
  -> zie boven ;-)

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
bedrijfsongeval met minimaal één verzuimdag


Explanation:
lijkt me in ieder geval een duidelijk en toch relatief korte omschrijving.

Intertnetreferentie:
Per duizend werknemers kregen zeventien werknemers een bedrijfsongeval. De kans op een bedrijfsongeval is het grootst bij mensen tussen de 15 en 24 jaar oud. Bedrijfstakken met relatief veel ongevallen zijn de metaalindustrie en de bouw.

...

WAO-aanvragen blijven niet een vol jaar liggen, maar kunnen al na drie maanden na de eerste verzuimdag in behandeling worden genomen.



    Reference: http://www.koster.nl/kss/kssfeb02/kss.htm
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
verloren werkdag door bedrijfsongeval


Explanation:
.....wat inhoudt dat er per 1,25 miljoen arbeidsuren slechts 1 ongeval was dat leidde tot een verloren werkdag.


    Reference: http://www.alcoa.com/global/en/investment/anual_report_2001/...
xxxGeoZoo
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 29

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
voorval met verzuim


Explanation:
dat was indertijd de term in ons bedrijf

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1316
Grading comment
Mooi, compact... dank je! Iedereen bedankt voor zijn of haar inbreng.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ariser
2 hrs