KudoZ home » English to Dutch » Other

first thoughts

Dutch translation: eerste aanzet


11:17 Jul 2, 2003
English to Dutch translations [PRO]
English term or phrase: first thoughts
First thoughts - XX's proposition statement

Titel boven een stuk tekst over visie, missie etc.
Renate van den Bos
Dutch translation:eerste aanzet
Explanation:
Hoi Renate,

Ik dacht aan 'eerste aanzet'.

Enkele voorbeelden:
Discussie week 4: eerste aanzet deelstroomgebiedplan Open deze discussie voor verdere instructies. ... Het is wel de bedoeling dat iedereen met zijn visie en zijn ...
www.library.tudelft.nl/ctkc/IRBMdocs/res00008.html

De integrale tekst van de 'Eerste aanzet tot een strategische visie KCW' is te vinden op de Internet-websites van LUW en DLO: ...
www.wau.nl/wur/kcwflitx.html

Prioriteitstelling activiteiten Integrale Veiligheid (eerste aanzet)
www.pzh.nl/bestuur/Programma/IntegraleVeiligheid/ Download/Prioriteitstelling.pdf

Succes ermee!
Ellemiek
Selected response from:

Ellemiek Drucker
Grading comment
Ja, dit vind ik de beste oplossing. Bedankt! Renate
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5(een paar) eerste gedachten
Evert DELOOF-SYS
4 +1De eerste gedachte(n) / de eerste aanzet / de eerste ideeën /De eerste overwegingenMeturgan
3 +1eerste aanzet
Ellemiek Drucker
4eerste plannen/ideeen
joeky janusch
4eerste bedenkingenSerge L
4eerste principesShayna Barby
3IngevingenAnja Mielonen


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
eerste bedenkingen


Explanation:
is misschien mogelijk...

Succes,

Serge L.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-02 11:23:52 (GMT)
--------------------------------------------------

vb.: \"Op 11 januari jl. kregen de onderwijsnetten de gelegenheid om in het Vlaams Parlement hun eerste bedenkingen in een hoorzitting bekend te maken.\"

zie http://www.vsko.be/forum/01/01.htm

\"Na enkele eerste bedenkingen besluit
de vergadering een grondige bespreking naar de vergadering in september te verplaatsen.\"

zie http://www.libis.kuleuven.ac.be/vowb/ledenverslag/070694av.P...

\"Er is weliswaar nog geen sprake van een keiharde Brabantse afwijzing van het vliegveld, de eerste bedenkingen worden -zij het aarzelend- geformuleerd.\"

zie http://www.platformlaarbruch.nl/brab.html

enz...

Serge L
PRO pts in pair: 392

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Evert DELOOF-SYS: 'bedenkingen' krijgt m.i. te vaak een negatieve connotatie/ 'first thoughts' kan dit weliswaar ook wel impliceren, maar toch...; zou dus iets anders voorstellen
5 mins

4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
eerste principes


Explanation:
essentiële gedachten
essentiële principes
hoofdprincipes
uitgangsprincipes

zijn alvast voorstellen

Shayna Barby
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 99

6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
(een paar) eerste gedachten


Explanation:
Bijna letterlijk dus, maar correct en erg vaak gebruikt (meer dan ik trouwens dacht), dus waarom niet?
Dat er uiteraard alternatieven zijn, hoor je me niet tegenspreken.

Bv.:
Page 1. 15. Massa-individualisering in de vervoersketens: een paar eerste gedachten
E. Breunessse Shell Nederland BV Vervoer: een genoegen of een nachtmerrie? ...
www.tva.nl/pdf/Hfdstk15.pdf -

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706

8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
eerste plannen/ideeen


Explanation:
Schrijven ze 'First thoughts' met het idee dat er ook nog wel 'second thoughts' zullen komen dan zou je het ook als voorlopige plannen/ideeen kunnen vertalen. Afhankelijk van de context.

joeky janusch
Israel
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 230

10 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
eerste aanzet


Explanation:
Hoi Renate,

Ik dacht aan 'eerste aanzet'.

Enkele voorbeelden:
Discussie week 4: eerste aanzet deelstroomgebiedplan Open deze discussie voor verdere instructies. ... Het is wel de bedoeling dat iedereen met zijn visie en zijn ...
www.library.tudelft.nl/ctkc/IRBMdocs/res00008.html

De integrale tekst van de 'Eerste aanzet tot een strategische visie KCW' is te vinden op de Internet-websites van LUW en DLO: ...
www.wau.nl/wur/kcwflitx.html

Prioriteitstelling activiteiten Integrale Veiligheid (eerste aanzet)
www.pzh.nl/bestuur/Programma/IntegraleVeiligheid/ Download/Prioriteitstelling.pdf

Succes ermee!
Ellemiek

Ellemiek Drucker
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 57
Grading comment
Ja, dit vind ik de beste oplossing. Bedankt! Renate

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacqueline van der Spek
11 mins
  -> Dank je, Jacqueline!

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
De eerste gedachte(n) / de eerste aanzet / de eerste ideeën /De eerste overwegingen


Explanation:
Omdat het hier uiteindelijk om een voorstel gaat, zou ik misschien "De eerste aanzet" het meest geschikte vinden.


    www.jur.uva.nl/ - 29k - 30 Jun 2003
Meturgan
Hungary
PRO pts in pair: 223

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem: vooral ideeën
14 mins

19 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Ingevingen


Explanation:
zomaar een voorstel hoor, een ingeving, een eerste gedachte

Anja Mielonen
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FrenchFrench