KudoZ home » English to Dutch » Other

a detox programm

Dutch translation: detoxificatiekuur


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:a detox programm
Dutch translation:detoxificatiekuur
Entered by: Adela Van Gils

12:35 Jan 15, 2004
English to Dutch translations [PRO]
/ Health
English term or phrase: a detox programm
a detox programm
een ontgiftingsprogramma, maar dat is geen gebruikelijk Nederlands. Heeft iemand een andere/mooie oplossing. Bedankt.
Adela Van Gils
Netherlands
detoxificatieprogramma
Explanation:
Is misschien het alternatief dat je zoekt

Bv.:
... Detoxificatieprogramma Wanneer een klinische ontgiftings- en/of diagnostiek periode noodzakelijk is volgt de cliënt een programma van twee tot drie weken in ...
www.drugtext.nl/mirror/jellinek/prof/pro_pa.htm

... Uit onderzoek blijkt dat patiënten die een detoxificatieprogramma zonder vervolgbehandeling hebben gevolgd snel terugvallen in hun oude verslavingsgedrag. ...
www.novadic.nl/images/EDOCRA Verslag maand 1.pdf
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Bedankt.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3ontwenningskuur
Herman te Loo
4 +2afkick-prgramma / ontslakkingsprogramma.
Leo te Braake | dutCHem
4 +2detoxificatieprogramma
Evert DELOOF-SYS
4reinigingskuur/ontslakkingskuur
vixen
4een programma waarmee gifstoffen uit het lichaam worden verwijderdxxxNicolette Ri
3detoxificatieprogramma/afkickprogramma/innerlijke reiniging
Willemina Hagenauw
3OntgiftingskuurNadjezda Heymans


Discussion entries: 2





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
een programma waarmee gifstoffen uit het lichaam worden verwijderd


Explanation:
toegegeven, het is ook onzin, maar dat zijn deze programma's nou eemaal.
- programma waarmee het lichaam ontslakt kan worden

--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-15 12:47:09 (GMT)
--------------------------------------------------

ontslakkingsprogramma
http://www.zonnevlecht.nl/contentorgifit.htm

detoxificatieprogramma (maar dat is meer medisch)

--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-15 12:51:30 (GMT)
--------------------------------------------------

of een nieuw woord:
detoxprogramma /detoxkuur

xxxNicolette Ri
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 123

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
afkick-prgramma / ontslakkingsprogramma.


Explanation:
Hangt af van de contekst.
1e is in geval van drugsverslaving,
2e is een modeverschijnsel onder goedgelovige gezondheidsfreaks aan wie ik dan altijd vraag "Hoogovenslakken of Escargots, mevrouw?"

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1316

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Herman te Loo
0 min

agree  Mirjam Bonne-Nollen
1 hr

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
detoxificatieprogramma


Explanation:
Is misschien het alternatief dat je zoekt

Bv.:
... Detoxificatieprogramma Wanneer een klinische ontgiftings- en/of diagnostiek periode noodzakelijk is volgt de cliënt een programma van twee tot drie weken in ...
www.drugtext.nl/mirror/jellinek/prof/pro_pa.htm

... Uit onderzoek blijkt dat patiënten die een detoxificatieprogramma zonder vervolgbehandeling hebben gevolgd snel terugvallen in hun oude verslavingsgedrag. ...
www.novadic.nl/images/EDOCRA Verslag maand 1.pdf

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706
Grading comment
Bedankt.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kate Hudson
1 min

agree  moya
2 hrs

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
ontwenningskuur


Explanation:
Een alternatief voor het 'afkick-programma' van Leo.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-15 12:47:48 (GMT)
--------------------------------------------------

\'kuur\' lijkt me sowieso mooier dan \'programma\'.

Herman te Loo
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 25

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ariser
25 mins

agree  Gerard de Noord: met kuur. Mijn voorstel is ontslakkingskuur.
27 mins
  -> gezien de toegevoegde informatie lijkt me dat inderdaad de elegantste oplossing

agree  Johanna van Deursen
1 day22 hrs

30 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
detoxificatieprogramma/afkickprogramma/innerlijke reiniging


Explanation:
Als het om drugs/alcohol gaat zou ik voor detoxificatieprogramma of afkickprogramma kiezen. Voor gewone gezondheid kun je misschien iets als "innerlijke reiniging" gebruiken, wat niet zo "streng" klinkt.




    Ervaring met verslavingszorg
Willemina Hagenauw
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 408

53 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Ontgiftingskuur


Explanation:
Ook een mogelijkheid - het lichaam ontgiften.

Nadjezda Heymans
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 32

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
reinigingskuur/ontslakkingskuur


Explanation:
Een reinigings- of ontslakkingskuur is een van de meest grondige natuurlijke geneeswijzen.


--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-15 20:26:25 (GMT)
--------------------------------------------------

Slakken is een aanduiding voor een opeenhoping van afvalstoffen. Zie onderstaande referentie.

Om je gezond en fit te voelen is het goed je lichaam van slakken (een opeenhoping van afvalstoffen) te ontdoen. Als je last hebt van vermoeidheid, spanningen, een lusteloos gevoel of teveel stress kan een sapkuur wonderen doen. Reinigen van lichaam én geest heeft een goede uitwerking op chronische klachten zoals bij migraine, menstruatieperikelen, allergieën en huidproblemen.
Het effect van de \'grote schoonmaak\' zal je innerlijk sterken, je wordt er fitter van en het geeft je een gevoel het leven weer extra goed aan te kunnen.
Bij een vasten- en reinigingskuur zijn een goede begeleiding en morele steun heel wenselijk. Het wordt dan een positieve ervaring en na afloop voel je je als herboren.

http://www.zweiersdal.nl/zweiersdal/reinigingskuur.htm



    Reference: http://www.centrumnatuurlijkgenezen.nl/behandelingen/reinigi...
vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 1509