KudoZ home » English to Dutch » Other

focal point

Dutch translation: fixatie


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:focal point
Dutch translation:fixatie
Entered by: Adela Van Gils

16:31 Jan 15, 2004
English to Dutch translations [PRO]
English term or phrase: focal point
Focal point in negatieve zin. Als een obsessie: focal point in their lives
Adela Van Gils
Netherlands
fixatie
Explanation:
fixatie

ergens op gefixeerd zijn
Selected response from:

Shayna Barby
Grading comment
Hartelijk bedankt. Perfect! Dit zocht ik.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +8fixatieShayna Barby
4 +1hun leven draait erom heen
Kate Hudson
3gepreoccupeerd; geobsedeerdMiriam Linschoten, PhD
3(ver)brandpunt
Leo te Braake | dutCHem
2heilig doel
Henk Peelen


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gepreoccupeerd; geobsedeerd


Explanation:
als een mogelijkheid

Miriam Linschoten, PhD
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 235

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Karina Vermeylen: waarom niet gewoon focus ? dit is een correct Nederlands woord
20 mins
  -> Ik denk dat iedereen dat wel weet; ik probeerde een woord met een negatieve lading te vinden.

12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +8
fixatie


Explanation:
fixatie

ergens op gefixeerd zijn

Shayna Barby
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 99
Grading comment
Hartelijk bedankt. Perfect! Dit zocht ik.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  moya
27 mins

agree  Ariser: object/punt van fixatie?
32 mins

agree  Gerard de Noord
43 mins

agree  Miriam Linschoten, PhD: dat is het woord waar ik naar zocht
43 mins

agree  vixen
54 mins

agree  AllisonK
56 mins

agree  Mirjam Bonne-Nollen
1 hr

agree  alphabetty
1 hr

17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
hun leven draait erom heen


Explanation:
Ik zou liever dit in spreektaal zeggen dan formeel nederlands dus ...

--------------------------------------------------
Note added at 18 mins (2004-01-15 16:49:46 GMT)
--------------------------------------------------

rather : hun levens draaien erom heen

Kate Hudson
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 588

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  AllisonK
52 mins

19 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
heilig doel


Explanation:
niet echt goed, want heilig doel is wel vrij positief.

brandpunt
richtpunt
horizon

--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-15 17:12:04 (GMT)
--------------------------------------------------

misschien beter:
enig doel in hun leven

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

24 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
(ver)brandpunt


Explanation:
zo maak ik de letterlijke betekenis negatief

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1316