KudoZ home » English to Dutch » Other

callout

Dutch translation: label


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:callout
Dutch translation:label
Entered by: Linda Ferwerda

12:10 Jan 21, 2004
English to Dutch translations [Non-PRO]
/ grafieken
English term or phrase: callout
chart callout.

Voorbeeld:
xxx changes the callouts in the Sample box from values to percentages.
Linda Ferwerda
label
Explanation:
Ik heb het idee dat het gaat om de labels die aangeven wat voor soort informatie er in een bepaald veld (tekstveld, lijst) staat. Deze zullen meestal voor het betreffende veld staan.
Selected response from:

vixen
Greece
Grading comment
Ik heb uiteindelijk hiervoor gekozen. Allemaal dank voor het meedenken!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2tekstballon, tekstvak, toelichting
Jan Willem van Dormolen
3 +3tekstballon, balonnetje
Henk Peelen
3 +2label
vixen
4 +1trefwoorden
Leo te Braake | dutCHem
4Zie uitleg hieronderhirselina
2eenhedenSaskia Steur
2uitkomsten
Erica Magielse
1gegevens, tekst(vakjes)Sandra van Bijsterveld


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
eenheden


Explanation:
Is maar een gokje. Ik weet niet precies wat er bedoeld wordt...

Saskia Steur
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 379

15 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
uitkomsten


Explanation:
Eveneens een gokje

Erica Magielse
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 78

29 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
trefwoorden


Explanation:
In een andere context onlangs aangetroffen: verklarende termen, rondom een plaatje, met dunne lijntjes naar de betrffende tekening-onderdelen. de tekst erboven luidde: Just click click on a callout to learn more... Dáár was trefwoord de enige mogelijke vertaling wat mij betreft.
In jouw context? ik weet het niet.

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1316

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sandra van Bijsterveld
36 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
gegevens, tekst(vakjes)


Explanation:
Zoals Leo het omschrijft, ken ik het ook: toelichting bij een illustratie die via een lijntje verbonden is met (een deel van) de afbeelding. Misschien kun je hier iets met gegevens, of tekstvakjes?

Sandra van Bijsterveld
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 52

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
label


Explanation:
Ik heb het idee dat het gaat om de labels die aangeven wat voor soort informatie er in een bepaald veld (tekstveld, lijst) staat. Deze zullen meestal voor het betreffende veld staan.

vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 1509
Grading comment
Ik heb uiteindelijk hiervoor gekozen. Allemaal dank voor het meedenken!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem: lijkt me zeer bruikbaar.
2 hrs
  -> Bedankt Leo

agree  moya
3 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
tekstballon, balonnetje


Explanation:
ik geloof dat ze dat bedoelen. Letterlijk "uitspraak", een tekstballon dus.

Internetreferentie:
Baas in eigen tekstballon


    Reference: http://www.nrc.nl/cultuur/boeken/1022822138918.html
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Chris Hopley: .
1 hr

agree  Erica Magielse: zie ook: http://howto.lycos.com/lycos/step/1,,10 57 69 26223 10568,00.html, of: http://www.stockcharts.com/support/ChartNotesManual.html
1 hr

agree  Mirjam Bonne-Nollen
2 hrs

neutral  vixen: Ik vraag me af of dit wel in de context past. Het gaat om een callout _in_ een box. Een callout in de betekenis van een tekstballon staat gewoonlijk apart.
3 hrs

neutral  hirselina: Van percentages naar waarden, kan je toch geen "tekstballon" noemen
6 hrs
  -> Ik weet ook niet zeker of tkestbalon juist zou zijn, maar percentages en waarden kun je in dit verband tekst noemen.

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
tekstballon, tekstvak, toelichting


Explanation:
Het gaat om een stukje tekst dat een verklaring geeft bij bijv. een afbeelding. Meestal staat er een kadertje omheen met een lijntje (pijltje) naar het object dat verklaard wordt. In strips heet het een tekstballon, maar in serieuze teksten kan dat niet. Microsoft noemt ze (in Office-applicaties) toelichtingen.

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1680

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Chris Hopley: .
1 hr

agree  Erica Magielse
1 hr

neutral  Leo te Braake | dutCHem: callout komt niet voor in W-XP-glossary. Ik denk dat Vixen er met label dichter bij zit, en algemener bruikbaar in serieuze tekst.
1 hr
  -> Ik heb het nagekeken in mijn eigen MS Office 2000. Misschien dat MS het in XP veranderd heeft.

neutral  vixen: Normaalgesproken zou dit een goede vertaling kunnen zijn. Zie echter mijn opmerking bij het antwoord van Henk.
2 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Zie uitleg hieronder


Explanation:
http://www.creativepro.com/story/feature/10856.html?origin=s...

Op deze site wordt een voorbeeld gegeven van een "callout" gegeven. Voor zover ik kon vaststellen, is "callout" daar de lijn die de tekening met de uitleg ernaast verbindt

In the publishing biz, the above are examples of "callouts" and at times they have been the bane of my existence. I use callouts constantly as illustrations in my books, when I need to comment on and point to a specific feature of a software product. Many years ago, the production department at Peachpit Press requested that all the callout lines I use in my books have a white outline or knockout area around them in order to prevent the lines from getting lost in the background as they pass over graphics. It's the kind of thing we used to do all the time for traditional mechanicals, but somehow the technique got lost in the world of digital layouts.


hirselina
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 331