KudoZ home » English to Dutch » Other

winding the movement

Dutch translation: het uurwerk opwinden


14:01 Feb 15, 2005
English to Dutch translations [Non-PRO]
Other
English term or phrase: winding the movement
Dit betreft de gebruiksaanwijzing van een automatisch, multifuntioneel horloge, maar weet niet goed wat er met movement wordt bedoeld.

Alvast bedankt

WINDING THE MOVEMENT
When the crown is in the normal position X, the automatic movement can be wound by hand. A few turns will start the movement running, but it is advisable to wind the movement fully by turning the crown clockwise for approximately 20 times. The movement is then has a power reserve of about 35 hour even if you take your watch off.

Setting the date (Position A)

Check whether the second hand is running before setting the date. If not, give the watch a few turns and the movement will start running. To set the date, pull the crown out to position A. Turn the crown date of the week
Christel
Dutch translation:het uurwerk opwinden
Explanation:
movement=uurwerk/mechanisme. Ik heb ooit wel eens horloges vertaald en verschrikkelijk veel moeite gehad om op Internet informatie in het Nederlands te vinden, en heb toen iemand in Nederland naar de bibliotheek moeten sturen om de Winkler Prins te raadplegen.

--------------------------------------------------
Note added at 13 mins (2005-02-15 14:14:56 GMT)
--------------------------------------------------

Misschien heb je hier wat aan:
http://www.aaawatchclub.com/glossary.html
Selected response from:

xxxNicolette Ri
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +7het uurwerk opwindenxxxNicolette Ri
3opwinden van de veer/onrust
Leo te Braake | dutCHem


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +7
het uurwerk opwinden


Explanation:
movement=uurwerk/mechanisme. Ik heb ooit wel eens horloges vertaald en verschrikkelijk veel moeite gehad om op Internet informatie in het Nederlands te vinden, en heb toen iemand in Nederland naar de bibliotheek moeten sturen om de Winkler Prins te raadplegen.

--------------------------------------------------
Note added at 13 mins (2005-02-15 14:14:56 GMT)
--------------------------------------------------

Misschien heb je hier wat aan:
http://www.aaawatchclub.com/glossary.html

xxxNicolette Ri
Native speaker of: Native in DutchDutch
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
0 min

agree  FionaT
2 mins

agree  Paul Peeraerts
6 mins

agree  vixen
1 hr

agree  Tina Vonhof
2 hrs

agree  Leo te Braake | dutCHem: Natruurlijk, als titel is dit véél beter...
2 hrs

agree  Jan Willem van Dormolen
19 hrs

17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
opwinden van de veer/onrust


Explanation:
In een horloge vervult een door opwinden te spannen veer de aandrijffunctie, en een onrust (ook een veer, die een heen en weer rondgaande beweging met vaste slingertijd kan maken) voor de constante loopsnelheid.
Met de "movement"wordt waarschijnlijk die onrust bedoeld, echter het is de veer die wordt opgewonden.
Toch weer wat opgestoken van een aangetrouwd neefje dat horlogemaker is. Nou hoop ik alleen dat ik het goed onthouden heb...

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Tina Vonhof: misschien wel juist, maar het lijkt me niet dat in het opschrift van de paragraaf zoveel detail nodig is.
2 hrs