KudoZ home » English to Dutch » Paper / Paper Manufacturing

re-pulper

Dutch translation: pulper


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:re-pulper
Dutch translation:pulper
Entered by: Ballistic

07:57 Feb 17, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Paper / Paper Manufacturing
English term or phrase: re-pulper
First, a 3% by weight aqueous slurry of Northern Softwood Kraft (NSK) fibers is made using a conventional re-pulper.

Het gaat nog steeds over papierfabricage. Ik dacht dat een re-pulper altijd met recycling te maken had, maar niets uit de tekst wijst op recyclage (zoals wel vaker kiezen wij zuiderlingen de Franse term ipv de Engelse). Iemand enig idee waarom hier re-pulper staat en niet pulper? Alvast bedankt.

P.S.: Kan vandaag niet reageren op eventuele vragen, want moet dringend weg.
Erik Boers
Belgium
pulper
Explanation:
Eerst en vooral betreft het hier NSK-vezels. Dus dat is verse materie, geen recyclage. Met re-pulper wordt bedoeld dat de grondstof, in dit geval afvalhout of houtspaanders bij de stofvoorbereiding tot pulp wordt vermaald. Zoals u wellicht wel weet is een papiermachine eigenlijk een gigantische strijkmachine/droogtrommel waarbij de natte materie met 97% vochtgehalte naar slechts ca. 7% wordt herleid.

Een re-pulper is eigenlijk een gigantische mixer waarin een eerste ruwe scheiding van de vezels wordt uitgevoerd. Daarna wordt de grondstof verfijnd tot het moment waarop het via de oploopkast op de zeef wordt gespoten.

Ik kies hier voor pulper omdat met re-pulper wordt bedoeld dat het hout of de vezels opnieuw tot "pulp" worden herleid.
Selected response from:

Ballistic
Belgium
Grading comment
Bedankt voor de verhelderende uitleg!
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3pulper
Ballistic
3pulperHarry Borsje
2namenger, napulper
Henk Peelen


  

Answers


37 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
namenger, napulper


Explanation:
Ik heb meer de indruk dat de repulper klonterige pulpmassa en dergelijk een nabewerking geeft.


Internetreferentie (helaas krijg je geen toegang tot de index van dit woordenboek):
Repulper
A vessel with agitation used to break up broke or stock and from where it is sent back to a storage tank to be used again


    Reference: http://www.tannershomeinn.com/glos_root/glossary/R/repulper....
Henk Peelen
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 2

46 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
pulper


Explanation:
Eerst en vooral betreft het hier NSK-vezels. Dus dat is verse materie, geen recyclage. Met re-pulper wordt bedoeld dat de grondstof, in dit geval afvalhout of houtspaanders bij de stofvoorbereiding tot pulp wordt vermaald. Zoals u wellicht wel weet is een papiermachine eigenlijk een gigantische strijkmachine/droogtrommel waarbij de natte materie met 97% vochtgehalte naar slechts ca. 7% wordt herleid.

Een re-pulper is eigenlijk een gigantische mixer waarin een eerste ruwe scheiding van de vezels wordt uitgevoerd. Daarna wordt de grondstof verfijnd tot het moment waarop het via de oploopkast op de zeef wordt gespoten.

Ik kies hier voor pulper omdat met re-pulper wordt bedoeld dat het hout of de vezels opnieuw tot "pulp" worden herleid.


    Reference: http://www.storaenso.com/CDAvgn/showDocument/0,,2191,00.pdf
Ballistic
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 10
Grading comment
Bedankt voor de verhelderende uitleg!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Harry Borsje: ik had wat teveel denktijd nodig ;-)
8 mins
  -> Merci Harry, het is beter om het grondig te doen...

agree  Leo te Braake | dutCHem: Krijg ik nou net zo'n gevat antwoord als Harry? :-) // 2 woordspelingen in 1 antwoord: ik voel me vereerd :-)
1 hr
  -> Ik vat het niet, Leo?! Raak geschoten, zou ik zeggen...

agree  Dennis Seine
12 hrs

51 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pulper


Explanation:
vlgs. mij wordt in het NL dezelfde term gebruikt, of het nu gaat om cellulosebalen of papier (in ieder geval als het gaat om 'vers' onbedrukt papier); waarom men hier in het EN deze term gebruikt ontgaat me, tenzij dit toevallig de gebruikte/beschikbare machine was (als ik het goed heb, wordt hier een conreet voorbeeld van de uitvinding beschreven)



    Reference: http://www.dupont.com/oxone/applications/
Harry Borsje
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 10