KudoZ home » English to Dutch » Petroleum Eng/Sci

hydrodenitrogenation

Dutch translation: hydro-denitrogenering


18:24 Aug 30, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Petroleum Eng/Sci / hydrocracking unit
English term or phrase: hydrodenitrogenation
Due to reduced partial pressure of Hydrogen resulting from the decrease in the HP Separator Pressure, there is reduced hydrotreating of feed (hydrodesulphurization and hydrodenitrogenation) in bed # 2.
Shayna Barby
Dutch translation:hydro-denitrogenering
Explanation:
Weet je zeker dat je blij bent met dit project? :-)
Selected response from:

Leo te Braake | dutCHem
Grading comment
Hartelijk dank
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4hydroconversie
avantix
3hydro-denitrogenering
Leo te Braake | dutCHem


  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
hydro-denitrogenering


Explanation:
Weet je zeker dat je blij bent met dit project? :-)

Leo te Braake | dutCHem
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 35
Grading comment
Hartelijk dank
Notes to answerer
Asker: het valt verder mee hoor :-)


29 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hydroconversie


Explanation:
De term hydrogenerend ontzwavelen bestaat wel, maar hydrogenerend "ontstikstoffen" kan uiteraard niet; je zou dan hoogstens kunnen spreken van hydrogenerend stikstof verwijderen. Daarom zou ik beide termen samenvatten in dit ene woord, zowel het ontzwavelen als het stikstof verwijderen (zie hieronder de uitleg).

Het gecombineerd thermisch kraken en hydrogenerend ontzwavelen noemt men hydroconversie. De voeding van dit proces is dezelfde zware olie als voor de thermische kraker. Bij het hydroconversieproces zijn de temperaturen lager dan bij de thermische kraker. Het grote verschil zit echter in de zeer hoge druk, de grote waterstoftoevoer en de aanwezigheid van een katalysator. Er verlopen nu reacties waarbij zwavel, stikstof en metalen uit de zware moleculen verdwijnen, waardoor de molecuulstructuur wat losser wordt. Het molecuul is dan athermisch minder stabiel en het kraakproces verloopt bij lagere temperaturen.
De coke die bij het thermisch kraken ontstaat heeft de neiging zich op de katalysator af te zetten, waardoor de katalysator aan activiteit inboet. Omdat te voorkomen wordt een zeer hoge waterstofdruk toegepast, waardoor in plaats van coke een residu met een hoger H/C-verhouding ontstaat. Een tweede probleem vormen de metalen die vaak in zware stookolie voorkomen. Die slaan op de katalysator neer, waardoor deze snel deactiveert. Het voordeel van hydroconversie boven thermisch kraken is dat de kraakproducten door de hoge waterstofdruk bijna allemaal verzadigde koolwaterstoffen zijn, zodat een minimale na bewerking nodig is. Op deze manier wordt zeventig tot vijfenzeventig procent van de voeding omgezet in lichtere verzadigde koolwaterstoffen. Het restproduct is een laagzwavelige stookolie.



avantix
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in GermanGerman

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Leo te Braake | dutCHem: Ik denk dat dit een uiterst deskundig antwoord is op een vraag naar de betekenis van "Hydroteatment". Maar ik had de stellige indruk dat ze een specifieker woord uit haar zin vroeg... :-)
56 mins