KudoZ home » English to Dutch » Photography/Imaging (& Graphic Arts)

non-circulating phosphor screen

Dutch translation: niet-circulerend fosforscherm


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:non-circulating phosphor screen
Dutch translation:niet-circulerend fosforscherm
Entered by: Jack den Haan

18:34 Mar 28, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Photography/Imaging (& Graphic Arts) / non-circulating
English term or phrase: non-circulating phosphor screen
X recommends that you erase all little-used or
non-circulating phosphor screen every 24 hours, or if you suspect it has been
exposed to any X-radiation.

Wat betekent non-circulating in deze context? En is het iemand duidelijk waarom het screen in enkelvoud is, ik krijg de zin alleen kloppend als het meervoud is.
Wilmer Brouwer
Netherlands
niet-circulerend fosforscherm
Explanation:
Beetje een gok, maar ik denk dat het hier wel eens zou kunnen gaan om een fosforscherm (dus zo'n inmiddels redelijk ouderwetse CRT-buis) waarbij de weergeven informatie gevoed wordt uit een niet-circulerend geheugen, d.w.z. een geheugen dat niet steeds op nul wordt gesteld bij het bereiken van een bepaalde maximumwaarde, en dat de informatie dus niet steeds ververst wordt. Maar nogmaals: dit is een gok. Ik kan het niet helemaal plaatsen.

Het geopperde bezinksel-idee kan ik overigens helemaal niet plaatsen. Bij een fosforscherm worden een of meer fosforlagen in een buis gebombardeerd met een intermitterende elektronenstraal. De elektronen die op een fosfordeeltje terecht komen doen het fosfor oplichten, waardoor -- afhankelijk van het soort fosfor -- een scherm bijvoorbeeld groen of geel "oplicht".

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-03-28 20:52:25 GMT)
--------------------------------------------------

@Wilmer, n.a.v. note: Hmm... weet je dan zeker dat het gaat om Photography/Imaging? Ik begin het idee te krijgen dat het misschien eerder om een soort stralingsdetector gaat. Of dat kan, weet ik niet zeker. Zoveel weet ik niet van die materie. In ieder geval lijkt de vertaling mij nog steeds bruikbaar. Misschien kan je bij de klant terecht voor meer informatie?
Selected response from:

Jack den Haan
Netherlands
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4phosphorschermen in ongebruikJEvicente
3niet-circulerend fosforschermJack den Haan


Discussion entries: 5





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
niet-circulerend fosforscherm


Explanation:
Beetje een gok, maar ik denk dat het hier wel eens zou kunnen gaan om een fosforscherm (dus zo'n inmiddels redelijk ouderwetse CRT-buis) waarbij de weergeven informatie gevoed wordt uit een niet-circulerend geheugen, d.w.z. een geheugen dat niet steeds op nul wordt gesteld bij het bereiken van een bepaalde maximumwaarde, en dat de informatie dus niet steeds ververst wordt. Maar nogmaals: dit is een gok. Ik kan het niet helemaal plaatsen.

Het geopperde bezinksel-idee kan ik overigens helemaal niet plaatsen. Bij een fosforscherm worden een of meer fosforlagen in een buis gebombardeerd met een intermitterende elektronenstraal. De elektronen die op een fosfordeeltje terecht komen doen het fosfor oplichten, waardoor -- afhankelijk van het soort fosfor -- een scherm bijvoorbeeld groen of geel "oplicht".

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-03-28 20:52:25 GMT)
--------------------------------------------------

@Wilmer, n.a.v. note: Hmm... weet je dan zeker dat het gaat om Photography/Imaging? Ik begin het idee te krijgen dat het misschien eerder om een soort stralingsdetector gaat. Of dat kan, weet ik niet zeker. Zoveel weet ik niet van die materie. In ieder geval lijkt de vertaling mij nog steeds bruikbaar. Misschien kan je bij de klant terecht voor meer informatie?

Jack den Haan
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 33
Grading comment
Bedankt!
Notes to answerer
Asker: Bedankt voor je antwoord, het lastige hieraan vind ik dat het fosforscherm blijkbaar verwisselbaar is en in een casette wordt geplaatst.


3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
phosphorschermen in ongebruik


Explanation:
wat is hier de uitleg nu voor?

De engelse uitdrukking: to be in circulation betekent dat iets in circulatie is, oftewel: in gebruik

phosphorschermen, die evengoed in cassettevorm beschikbaar zijn voor medische toepassingen http://216.239.59.104/search?q=cache:MJy3ZKCBD5EJ:www.invitr...

5. Overlay the array with an X-ray film or a phosphorscreen (at least 50 µm
resolution). Be sure the phosphorscreen was erased prior to exposure

deze werken door de opname van verschillen in licht. Als deze gebruikt zijn moeten ze dus eerst "erased" worden voor gebruik.
Non-circulatin wil niet zeggen dat ze nooit gebruikt zijn, maar dat ze in ongebruik gevallen zijn. Resten van vorig gebruikt kunnen op die cassette dus bachtergebleven, of simpelweg door blootstelling aan licht of warmte kan er iets opgenomen zijn geweest.

Non-circulating = not in circulation = in ongebruik



JEvicente
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in SpanishSpanish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jack den Haan: Ja, hier kan ik me wat meer bij voorstellen, al weet ik er te weinig van af om een verantwoorde 'agree' te kunnen geven. PS: 'fosfor', niet 'phosphor'.
33 mins