KudoZ home » English to Dutch » Photography/Imaging (& Graphic Arts)

vantage point

Dutch translation: gezichtspunt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:vantage point
Dutch translation:gezichtspunt
Entered by: Linda Ferwerda

14:50 Mar 9, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Photography/Imaging (& Graphic Arts)
English term or phrase: vantage point
Nog belangrijker is het effect van de refractie-index op de brandpuntsafstand achter vlakke lenspoorten. Het brandpunt verschuift namelijk ook met een factor 1,333.
As a result the vantage point shrinks, while the focal width appears to become larger.
Linda Ferwerda
gezichtspunt
Explanation:
eventueel blikpunt of ook camerastandpunt.
Terzijde, refractie-index zou wel eens brekingsindex kunnen zijn, is een meer gebruikelijke term
Selected response from:

Roeland
Netherlands
Grading comment
Na overleg met enkele professionele fotografen (die het ook niet altijd eens blijken te zijn) gekozen voor gezichtspunt.
Allemaal hartelijk dank voor het meedenken!

Linda
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4gezichtspunt
Roeland
4verdwijnpunt
Mariette van Heteren
3OogpuntKarooke
3verdwijnpunt
Ron Willems
1...zie hieronder...
Lianne van de Ven


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
verdwijnpunt


Explanation:
zie o.a. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijnperspectief

Ron Willems
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 40

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  vic voskuil: ...is dat niet een vanishing point...? // zo iets wel, maar met mijn -3/-3,25 krijg ik er geen helder beeld van...als het shrinkt kun je toch beter (oog)afstand gebruiken....maar ik denk dat ik iets over het hoofd zie
27 mins
  -> ik vrees dat je gelijk hebt :-( vantage point is een punt waarvandaan je iets bekijkt, een soort "standpunt" dus :)

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
verdwijnpunt


Explanation:
verdwijnpunt

Mariette van Heteren
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
...zie hieronder...


Explanation:
Vantage point is zonder meer vertrekpunt... (zie referenties). Verdwijnpunt = vanishing point. Niet zeker dat de bron technisch juist is, omdat vantage point eigenlijk alleen verwijst naar de plaats van de camera, niet naar waar het vanwege effecten met perceptie en perspectief op "lijkt"... Heb je iets meer tekst?
http://jamesmskipper.tripod.com/jamesmskipper/perspective.ht...


    Reference: http://www.merriam-webster.com/dictionary/vantage+point
    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Perspective_(graphical)
Lianne van de Ven
United States
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Oogpunt


Explanation:
Volgens mij is oogpunt is het correcte woord, maar perspectief is een geldig alternatief.






    Reference: http://www.depoort.com/aspscripts/terminologie.asp#o
Karooke
United Kingdom
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  vic voskuil: zou kunnen... kan dat ook krimpen? (zo niet, dan neig ik naar oogafstand (zie noot bij Ron)
32 mins

15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gezichtspunt


Explanation:
eventueel blikpunt of ook camerastandpunt.
Terzijde, refractie-index zou wel eens brekingsindex kunnen zijn, is een meer gebruikelijke term

Roeland
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Na overleg met enkele professionele fotografen (die het ook niet altijd eens blijken te zijn) gekozen voor gezichtspunt.
Allemaal hartelijk dank voor het meedenken!

Linda